måndag 23 maj 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Skaffade inte en gratis jordgubbssnoppare via appen Tryme.
Har kommit på att jag vill ha palettblad och elefantöra (krukväxter) köper dock inte växter från affären längre utan försöker skaffa frön eller sticklingar utan krukor. Krukorna går inte att återvinna och brukar vara svåra att bli av med så jag håller mig så långt bort från krukor som jag kan. Vann ett elefantöra på Tradera och gick med i en palettgrupp på FB så ska få 3 sticklingar där.

Reduce:
1 överkast gett till Röda korsets deponi. Vi hade två stycken och det här hade sett bättre dagar.
3 besticklådor gett bort till en kompis. Jag gjorde nya besticklådor av örngott som vi hade hemma. Så om man räknar att det var örngotten eller besticklådorna som försvann går på ett ut.
1 matlåda gett bort.
6 knivar, 6 gafflar och 6 skedar gett till Erikshjälpen.
1 stekspade i plast gett till Erikshjälpen.
1 örtsax (använd en gång) gett till Erikshjälpen.
3 mått i plast gett till Erikshjälpen.
1 tungskrapa i plast som L aldrig använder slängt. Jag har en tungskrapa i silver så om hon vill börja skrapa tungan igen så köper jag en ny i silver till henne.
Hundra ++ plastsugrör gett bort (åtta i metall + 2 rengöringsborstar in så 90 ut).
1 kaffeburk (vi hade två) gett till Erikshjälpen.

Summa: 110 saker.

Reuce:
Efter att vi böt luckor och lådor i köket blev lådorna mindre. Mycket mindre. Besticklådorna som vi hade i är alldeles för stora. Minsta modellen på IKEA (i trä) är också alldeles för stor. Så jag har sytt egna besticklådor av gamla örngott.
L och jag klarade oss alldeles utmärkt utan mikro, sen kom maken hem från USA. Så en "ny" (begagnad) mikro är köpt.
Använt tygbindor.

Recycle:
Plasten fortsätter att minska.

Rot:
Björklöv som jag gjorde björklövsvatten av och använde som schampo.
2 krukväxter. En Dr Westerlunds blomma som tröttnat på livet och en våreld som jag fick i påskas.

In:
8 metallsugrör och 2 borstar till dom fick av S i morsdags present (maken hade med hem från USA).
1 nattlinne med Minions på till mig som souvenir från USA från maken.
1 Hermonie trollspö som souvenir från USA till L.
2 böcker som jag köpte via Amazon och skickade till S för att spara in frakten som maken hade med från USA.
1 begagnad mikrougn.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...