torsdag 5 maj 2016

12 sätt att rensa hemmet

Som ni säkert märkt är jag väldigt förtjust i att rensa och minska ner på antalet saker. Förut har jag rensat enligt principen Feng shui. Där man märker alla områden med 1 - 3. 1 är t ex en byrålåda eller en kökslåda. En litet område att rensa. 2 är ett köksskåp eller en garderob. Ett lite större område att rensa. 3 är dom stora områdena som ett helt förråd eller ett annat helt rum. Förra året rensade jag ett område itaget enlgit boken Rensa ut och lev lättare. I år följer jag förvaringsdrottningens uppdrag och rensar en hel del bredvid. När jag rensar frigörs energi så det känns lättare att rensa nästa gång. Bloggen becoming minimalist har gjort en 12 punkts lista på hur man enkelt och roligt rensar sitt hem.

1 Ställ en äggklocka på 5 minuter och se hur mycket du hinner med att rensa under tiden. Den kör jag med maken hela tiden. 5 minuter här och 5 minuter där så har man hunnit rensa/städa eller vad man nu vill göra massor.

2 Ge/ta bort en sak om dagen. Det blir 365 saker på ett år. För att göra det ännu svårare öka till 2 saker/dag och öka sen gradvis till ännu fler saker/dag.

3 Ta en tom kartong/pappkasse och se hur fort du kan fylla den med saker till Erikshjälpen eller var du nu väljer att skänka dina saker.

4 Vänd på alla galgar i garderoben åt samma håll. När du använder ett plagg sätter du galgen åt andra hållet. Efter tre månader tittar du vilka kläder du inte använt under perioden och ger bort dom. Fuska inte genom att använda kläderna.

5 Skriv en lista (jag älskar listor) på ställen i ditt hem som du behöver rensa och skriv när det ska göras. När det är gjort fira och skriv upp nästa område och när det ska vara klart.

6 Gör 12 12 12 utmaningen. Släng 12 saker. Ge bort 12 saker och lämna tillbaka 12 lånade saker (här har vi inte 12 saker som vi lånat, 5 biblioteksböcker är det som finns här).

7 Ändra ditt tänk angående röra. Bjud in några vänner eller ännu bättre någon som aldrig varit hemma hos dig förut. Hur vill du att dom ska se ditt hem för första gången?

8 Experimentera med mindre. Försök t ex klara dig på 33 klädesplagg i 3 månader. Utmana dig själv att leva med mindre saker.

9 Använd din fantasi. Ställ dig frågan om jag flyttade imorgon till ett mindre ställe skulle jag ta med den här saken då? Om jag inte hade den här saken skulle jag betala för att få den?

10 Fråga dig själv varför? När du rensar ett rum fråga dig själv: Behöver jag det här? Varför äger jag det här?

11 Dela in ett rum i fyra områden. Ett skräp. Två behålla. Tre ge bort. 4 flytta till annat ställe i boendet. Ta alla saker i rummet och lägg i ett av områdena.

12 Ställ fysiska gränser. När det gäller barnens saker, fastställ tydliga fysiska gränser de kan se. Till exempel: Leksaker måste passa längs väggen, i den här leksakslådan, eller på dessa hyllor. Om sakerna växer ur hyllan eller lådan be barnen fatta beslut om vilka saker som ska tas bort. .


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...