söndag 15 maj 2016

Handlingsrunda

L och jag har varit på handlingsrunda till det stora köpcentret på andra sidan stora staden. För att spara bensin planerar vi in så många affärer som möjligt. Vi hade 8 stopp inplanerade. Det slutade med7 stycken. Det var så lång kö till Espresso house så vi struntade i att köpa min chai latte. Jag brukar passa på att köpa chai latte pulver i en kartong som räcker till flera gånger när jag är där. Ur zero waste synpunkt blir det en kartong, en metall och ett plastlock i återvinningen. Plastlocket gillar jag inte så har funderat på att sluta köpa det och börja blanda eget. Har dock inte hittat något recept som jag gillar än.
Första stoppet var återvinningen. Som sagt var samordna ärenden för att spara bensin.
Andra stoppet var IKEA där vi åt lunch och köpte 6 matlådor i glas. Vi har nu 8 stycken vilket vi ska försöka klara oss på. Så alla matlådor som ligger i frysen (utom dom två i glas) ska ges bort när dom är uppätna.
Tredje stoppet var affärerna på nedervåning av det stora köpcentret. Kommer inte ihåg ordningen.
 BR - L ville köpa shopkings. Dom var slut så hon köpte en pruttkudde.
Apoteket där vi köpte: Alvedon, Ipren, Flux, steri strips och finnmedel.
Indiska - en blomspruta i glas. Jag håller på och fasar ut det mesta i plast.
Clas Olsson - en sak till mamma som hon antingen bara ska få eller få i mors dags present.
TGR - en oplanerad affär men där jag hittade en liten mjölkkanna i glas att ersätta den i plast som vi har på utflykter.
Sista stoppet var in till Coop där vi skulle posta ett rekommenderat brev. Vilket inte gick för Coop hade inte posten, bara Schenker.
Vi köpte bara det som stod på listan (förutom mjölkkannan). Listan är inlagd i mobilen för att spara på papper. Vi hade med en egen kasse så tackade nej till kassar i alla affärer. Dagens ros till Indiska som har börjat ta betalt för sina kassar.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...