torsdag 11 november 2010

Mer el och mer lån

Handdukstorken drar 1,1 kilowatt/dygn. En kilowatt kostar ungefär 1 krona. Det blir alltså 365 kronor/år. Maken höll med om att det inte var värt det. Omklädningsrummet är så litet att handdukstorken är det enda stället som man kan hänga handdukar på. Och sen 3 krokar på väggen. Handdukarna torkar inte när dom hänger på väggen och inte om torken inte är på. Nu har vi börjat hänga handdukarna på torklinan i tvättstugan. När dom är torra hänger vi in dom i omklädningsrummet igen. Låter lyxigt. Men det är ett litet pytterum precis utanför duschen. Alla i släkten gick ihop och gav maken omklädningsrummet i 30 års present. Han är 40 + nu. Sen mätte vi tv:n i källaren. Där sitter även wii och ett playstation som jag köpte som gemensam julklapp till M och S för flera år sedan. Jag köpte det begagnat på Blocket. Allt det drar 0,53 kilowatt/ dygn. Alltså ungefär 180 kronor/år. Just nu sitter elmätaren i alla tv grejer i vardagsrummet. Jag trycker av allt på strömbrytaren som sitter på grenuttaget varje kväll.

Ska bli intressant att se hur mycket det drar om det är värt att jag stänger av varje kväll. Fast det är klart alla bäckar små. 180 kronor här och 180 kronor där blir också mycket pengar.
Lånet som vi ansökte om i oktober har vi inte hört så mycket om. Banken och maken har ringt om varandra. Har inte den ena suttit i möte eller varit borta så har den andra det. I måndags fick jag ett mail från banken där det stod att hon hade skickat massor av mail. Vilket hon inte har för det var det första. Hon undrade lite saker som jag mailade tillbaka svaren på. Dagen efter ringde hon maken igen. Hon tyckte att vi skulle sätta ihop det nya lånet (som är beviljat) med 41.000 kronor lånet så vi inte hade så mycket smålån. Sen tyckte hon att vi skulle sluta amortera så mycket och börja buffertspara istället. Maken tyckte som hon tyckte så papprena kommer. Vad jag tycker om det vet jag inte riktigt?? Vi skulle behöva en buffert det är sant. Men jag ser amorteringarna som ett pensionssparande, ett steg i att kunna börja leva enkelt. Inga huslån = inga betalningar = bor nästan gratis. Om 2 år får vi 50.000 kronor i handen av Jak. Dom hade jag tänkt betala av 41.000 kronors lånet med. Om vi inte hade lyckats betala av det innan. Men nu går inte det eftersom lånet numera är på 91.000 kronor. Sen att lånet blev beviljat när det ligger snö överallt känns ironiskt eftersom vi skulle ha det till att sätta in solvärme. Vi tänkte som så, på hösten/vintern kanske solvärme firmorna inte har så mycket att göra att man kanske kan få det billigare eller kunna pruta lite.
På posten kom det ett lamm från Lambi för att jag skickat in streckkoder. Jag köper inte Lambi toapapper i vanliga fall. Det är mjukt, men det är dyrt och det är tunt. Sen tar rullen slut på en dag nästan. Men Coop sålde två balar för 79 kronor för ett tag sedan.

Så här fint målade L lammet.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...