söndag 28 juni 2009

Varmt! Svettas!

Det är varmt, svetten rinner och man orkar inte hålla många knop. Som mamma kan man dock inte lägga sig en i en svettig hög under fläkten. Mat ska lagas, tvätt ska tvättas (torkar väldigt snabbt) och alla annat som tillhör familjeliv och mammarollen ska göras. Även om jag inte direkt ställer mig och bakar bröd, jag väljer mina strider. Brödförrådet är dessutom relativt fullt. Igår kväll när jag hade lagt L och låg bredvid henne och kvällspratade så hörde vi ett konstigt ljud. Det lät ungefär som en blandning av en bilmotor, en kompressor och ett flygplan. Vi tittade ut genom fönstret, men såg ingenting. Då ropade M att vi skulle skynda oss att komma.

Det var en luftballong som höll på att landa på en äng precis bredvid våran lilla by. Det ser verkligen fint ut men jag vet inte om jag skulle vilja åka en (höjdrädd). Här kommer ett bevis på värmen.25 grader inne och 31 grader ute. Klockan visar fel, det var klockan 17.00 ikväll. M, S och L är mest i poolen och badar. Den är uppe i 22 grader, om det är tack vare solvärmen vet vi inte. När M och S var små köpte vi en vattenkana. Vi letade fram den idag och satte upp den. Man kopplar den till vattenslangen och då blir det som en tunnel av vatten som man kanar igenom. Vattnet gör att kanan blir hal och man glider rätt bra. Till kvällmat blev det lasagne. Jag gjorde dubbel sats. Jag köpte ugnsformar när jag var på Ikea sist för att kunna göra dubbla satser av ugnsrätterna vi gör. Den ena går till frysen. Jag kapitulerade och beställde silverplåten. Tyvärr var minsta ordervärdet 300 kronor så jag fick beställa flera saker. 30 meter julpapper och 30 meter presentpapper blev det. Beroende på hur man ser det så hade det blivit billigare att köpa ljusstakarna direkt. I och för sig får vi en massa inslagningspapper nu.

Vi försöker att köpa så mycket som möjligt begagnat. Bra både för miljön och plånboken. En anledning som man kanske inte tänker på när man köper en begagnad mobiltelefon, bärbar dator eller playstation är att man gör så att situationen för kvinnor i Kongo blir bättre. I Kongo finns gruvor där man bryter Coltan. Den används till mobiltelefoner, bärbara datorer och playstation. För att komma åt Coltanet så drivs människor på flykt från sina hem. Ett sätt att få människorna att fly är att våldta kvinnor och barn. Var tredje kvinna i Kongo har våldtagits. Hjälp mammorna i Kongo genom att inte köpa nya mobiltelefoner, playstations och bärbara datorer, försök att köpa begagnade så att ingen ny Coltan behöver brytas.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...