lördag 6 juni 2009

Teinventering

Jag vill vara självförsörjande så mycket det går utan att flytta från "stan". Chilin från förra året räckte nästan hela året. Äppelmoset och marmeladen räcker ett bra tag till. Buljongtärningar ska jag skippa och använda Libbsticka istället. Jag gillar att läsa. Jag har läst flera saker som fascinerar mig. En familj som var självförsörjande på fisk. Maken och M gillar att fiska men att bli självförsörjande på fisk känns väldigt långt borta. Dom får oftast inget. En annan familj var nästintill självförsörjande på el. Tänk att slippa en elräkning på runt 2500 varje månad. Mer på vintern mindre på sommaren. Solvärme är en önskedröm jag har. Pelletspanna en annan. Teer är en annan sak som vi är nästan självförsörjande på. Jag köper fortfarande tepåsar ibland men det är en ovana som jag ska sluta med. Idag har jag inventerat vilka teer vi har, vilka vi behöver fylla på och vilka vi inte behöver fylla på.Kamomill och lakritsrot köper jag i löste. Blåbär och nässla hade vi fullt av. Pepparmynta, lavendel och citronmeliss var också fullt men det växer för fullt i trädgården så det kommer det att bli mer av i alla fall. Nypon var helt slut och äpple började ta slut. Äpple torkar jag skruttarna vi äter.
En annan sak som fascinerar mig är: Jag läste i Ecoqueen om en tjej som köpte nästan 100 % av sin garderob begagnat. Sen läste jag en blogg där en granne till skrivaren köpte nästan 100 % av alla saker hon behövde begagnat via loppisar bland annat. Det skulle vara en dröm men det är svårt. Om jag behöver en grej så behöver jag den oftast på en gång. Men chansen att den finns begagnad då är rätt så liten så då måste man vara väldigt förutseende. L:s garderob är nästan (i alla fall) 90 % begagnad men då har jag samlat olika storlekar sen hon var liten. Underkläder köper jag nya. Sen om jag ser något fint i någon klädaffär faller jag ofta för frestelsen.
Jag har sytt en kudde till.

Den är stoppad med gamla, utslitna, utrensade, kanvarabraattha lakan. Den är inte riktigt klar. Den är inte ihopsydd i sista sidan. Nålarna går av hela tiden. Jag har brytit 5 synålar på denna kudde (alla jag hade). Imorgon ska vi storhandla och då ska jag köpa nya synålar + jeansnålar.
Till kvällsmys blir det marängsviss med mycket chokladsås.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...