lördag 20 juni 2009

Omförflyttning och bio

När S fick en ny större garderob behövde hon inte ha sin stora byrå längre. M:s byrå är lika stor men har mindre lådor så han skulle behöva en byrå med större lådor. L har minst byrå och hängde bara med för den passade S bäst. Vi har därför ängnat en del av dagen till att flytta byråar. M:s gamla byrå flyttades till L:s rum. S byrå hamnade på M:s rum. Och slutligen L:s byrå till S rum. Eller det som ska bli S rum. Vi kan hyra film via TV:n i källaren. L var trött efter gårdagens utflykt så lite slapp framför burken fick det bli. För att piffa upp det lite låtsades vi att L och S skulle gå på bio. Hos mig fick dom köpa biljetter. En biljett kostade en puss. På biljetten (som var perforerad) stod det Bio plats 1 a (b) valfri film och dagens datum. Självklart fanns det popcorn och saft att "köpa" också. M stod på plats vid TV:n och rev biljetterna. L valde De tre musketörerna. När vi var på Parken zoo igår märkte vi att L:s galonbyxor hade ett hål. Det kom skurar med jämna mellanrum medans vi gick bland djuren. Sen sken solen medans vi var på tivolit. Dom är nu lagade med en cykelslangs lapp på insidan av hålet. Det mys blir det popcorn som blev över sen bion och chokladbollar. När jag blev permanentad sist märkte vi att många av rullarna hade torkat i gummibandet. Dom är säkert 15 år gamla så.............. Vi lagade dom provisoriskt med gummisnoddar. När jag såg spolar på Tradera blev jag därför överlycklig. Jag hade dom länge men sen var det någon som "snodde" dom. Jag har tagit tillbaka dom och hoppas bli ägare till om ikväll när auktionen går ut. Jag ska ge henne en fajt i alla fall!

Ibland hör jag om kollegor som åker till Norge och jobbar en helg då och då. En veckas jobb där ger tydligen en månadslön här. Jag har därför bestämt mig för att söka norsk sjuksköterske legitimation om utifall jag skulle få för mig att åka dit. Vilket krångel! Inte direkt fixat på en kafferast. Tillsammans med ansökan skulle man skicka pass (har jag inget - måste skaffa det också), kopia på betyget från skolan (lätt fixat), personbevis, arbetsgivarintyg och sjuksköterske legitimation. Betyget gäller inte måste kontakta social styrelsen. Själva intyget kostar 900 kronor. Om jag sen ska jobba i Norge måste jag skaffa (förutom legitimationen) norskt personnummer, prata med norska skattemyndigheten och norska försäkringskassan Puh! Jag har i alla fall fyllt i blanketten så det första myrsteget är taget.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...