fredag 5 juni 2009

Försäkringar och libbsticka

Villaförsäkringen, bilförsäkringen och husvagnsförsäkringen ska betalas nu i juni. Jättekul med tanke på att det snart stundar semester och att vi gärna vill ha lite pengar till den. Hur som. Nästan 8000 kronor går kalaset på. Varje år när dom kommer kollar vi runt bland andra bolag för att kanske eventuellt kunna sänka kostnaden lite. När jag gjorde genvägen via Compricer var ett bolag som hette Sveland 700 kronor billigare på villaförsäkringen. Bilen är importerad så den kommer aldrig upp när man gör jämförelser. Men 700 på huset då kanske dom var billigare på bilen också (som är den som kostar mest). Maken ringde och kollade. Tyvärr (eller hur man nu vill se det) så hade vi dom billigaste försäkringarna fortfarande. Tyvärr för att det är alltid kul att spara pengar. Inte tyvärr för då har vi inte "betalat för mycket" för försäkringarna i år heller.

Det växer massor med Libbsticka efter kanten på staketet. Maken klipper bort den med trimmern så fort han får en chans. men den växer upp lika fort igen. Jag har funderat på att plocka den och använda istället för buljontärningar. Som innehåller en massa onyttigheter och natriumglutamater som inte är bra för något. Jag har inte vågat det ännu. Men idag tog jag mig i kragen och plockade in en knippe. Jag har läst att dom är bäst torkade så nu hänger dom i pannrummet/S ena rum och torkar ihop med teer. Den har en väldigt stark lukt så det luktar i hela källaren. Det ska bli intressesant att prova den och jag skriver så klart resultatet.
S har hjärtkuddar i silver i sin säng. M har likadana fast stjärnor. S gillar förändringar så hon har tröttnat på sina kuddar. M vill gärna ha kvar sina. Köpa kuddar har jag ingen lust med så jag köpslog med S istället. Jag har massor med gamla jeans som jag klippte sönder och skulle göra ett lapptäcke av. Det fungerade inte. Eftersom dom är sönderklippta kan jag inte ge bort dom till Myrorna. Jag har ingen lust att slänga dom heller. Så jag köpslog med S om hon ville ha jeanskuddar i lapptäcksmodell. Vilket hon inte ville. Då köpslog jag med henne om att hon kunde få kuddarna vi har i våran säng så tar vi jeanskuddar. Vilket hon sa ja till. Så idag tog jag mig i kragen (igen) och började sy och klippa. Jag syr varken hellre eller bra utan bara av tvång.

Jag använde stoppningen från två av S hjärtkuddar. S gillade resultatet. Inte tillräckligt för att ha dom i sin säng. Men hon gillade inte att jag hade massakerat två av hennes kuddar. Så hon har gett mig förbud på att röra dom andra två. Jag som vill sy två kuddar till. Då måste jag köpa stoppning. Typiskt!

Till kvällsmat blev det Taco. Vi hade såsrester och ingredienser kvar sen våran Tacosås provarkväll så dom plockade jag fram. Maken, M och S gillar stark mat så dom nästan tävlade om vem som kunde äta mest Sambal Olek och Jalapenjo. Dom åt och grät och sprang och hämtade vatten omväxlande. Det var nästan så det kom rök ur öronen på dom. Men erkänna att det var starkt ville ingen göra. Dom grät för att vi äntligen hade riktigt stark mat hemma och dom var så glada för det sa dom.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...