tisdag 9 juni 2009

Olika jobb

Tänk vilken massa olika "jobb" man kan titulera sig med som hemmamamma. Idag till exempel har jag bland annat haft följande jobb: chaufför och ledsagare till talpedagogen. L tycker att det blir mer och mer pest för varje gång. Hon vrider sig som en mask om hon inte ligger på bordet med huvudet och ser allmänt uttråkad ut. Kock: rotsaksgratäng och korv till kvällsmat. Våfflor till lunch. Nu när alla balla barnen har sommarlov (S börjar sitt imorgon) så ska det tänkas ut luncher varje dag också. Diskare: rester efter matlagning och bakning. Bagare: surdegslimpor och frallor. Jag "glömde" bort att jag hade surdegen i kylskåpet. Men den var väldigt förlåtande och levde fortfarande när jag kom på det och matade den. Städare: gör man annat som mamma. Medlare: se föregående. Trädgårdsmästare: rensat ogräs. Inredningsdesigner: plockat runt lite, ändrat lite här och där, återvinnt ledsna krukväxter till komposten.
Mellan alla jobb har jag hunnit med en sväng till biblioteket. L hittade en massa böcker som hon lånade. 4 av alla mina reservationer hade kommit.
Få det gjort, svart bälte i vardagseffektivitet. Vill våra barn ärva våra ljusstakar? Konsumtionsliv och Växla ner. Bibliotekarien ändrade så resten av reservationerna ska komma till huvdbiblioteket inne i stora staden. Bybiblioteket stänger för sommaren idag. När hon såg alla mina reservationer sa hon bara ojdå! Jag förklarade då att när jag får reda på någon bok som jag vill läsa så reserverar jag den. Vilket hon tyckte var en bra idé Om dagisfröken från L:s dagis som var där med några av L:s dagiskompisar som fick vänta en bra stund medans bibliotekarien grejade med mig också tyckte det förtäljer inte historien. Men med tanke på att barnen var väldigt otåliga och bara vill därifrån så tror jag inte det.

Jackan från Tradera kom idag. Tur att jag bara betalade 60 kronor för den. Dels var den för liten, materialet var syntet (gammal tant tyg - min farmor hade en jacka i det materialet) och färgen var helt fel. Men mitt Tradera beroende fortsätter ändå. Igår ropade jag in 3 syrener för 50 kronor + porto. Problemet är att jag blir sur när någon försöker "sno" "mina" saker. Sen som i fallet med jackan så kan det bli felköp ibland.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...