torsdag 18 juni 2009

Regnet det bara öser ner

Det regnar och blåser nästan som om det är höst ute. Jag fryser nästan hela tiden. Vi har fortfarande lite ved kvar så det kändes skönt att elda.
Elda dagen före midsommar! Ur led är tiden. Jag hade tänkt att åka till blomstermarknaden och handla. Gurkan vissnade och vindruvan har tackat för sig. Men med regnet strilande som en dusch så kände jag inte för att plantera. Eller lite har jag planterat kan man säga. Jag har groddat! Lilla Skutt älskar groddar och det är det första hon äter när det serveras mat. Mint och Mimmi hatar groddar lika mycket som Skutt älskar dom. Dom brukar kissa på sina! Imorgon är det midsommar och då ska P:ska familjen åka på utflykt som vanligt. Matsäcken blir det vanliga (fortsättning kommer imorgon). Paj är efterrätt/fika och när jag gjorde den och ugnen var varm gjorde jag en bananpaj att ha till fikat idag. Jag tyckte det behövdes lite uppmuntran och solstrålar.
Maken hade halvdag på jobbet. Men har har haft halvdag hemma också. S garderob har kommit på plats. Baksidan/väggen till kontoret där bokhyllan ska stå. Framsidan som står inne i S rum. S håller på och flyttar över sina kläder nu. Jag är lite splittrad. Jag vill vara hemma men samtidigt vill jag leva miljövänligt. På vissa områden så går det hand i hand. Om jag sopsorterar är jag miljövänlig och sparar pengar. Skaffar vi lågenergilampor och solvärme - miljövänligt och ekonomiskt. Men på vissa områden funkar det inte alls. Maten till exempel. Jag vill inte att barnen ska få i sig en massa gifter och antibiotika och annat skit. Alltså vill jag köpa ekologisk mat. Men den kostar mycket mer än den "vanliga" maten. Jag funderar på att köpa en köttlåda från en gård i närheten. Då vet man vad man får i sig och att kossan "har varit glad och fri". Men då kostar det mycket! När jag köper kött köper jag karre och kotletter om det är fläsk (förutom bacon som vi äter mycket av). Nöt blir det högrev och färs. Jag köper nästan bara kött till extrapris. Om jag köper en låda kostar det ca 300 kronor mer (ordinarie pris inte extrapris) men då får vi dom "finare" bitarna med. Dom vi inte köper idag. Men en låda på 10 kilo skulle räcka minst ett halvår. Förutom färsen som vi också äter mycket av.
Bokrecenssion: Jag har läst ut Växla ner av Karin Lilja. Jag visste alla tipsen redan och tillämpar dom flesta av dom. men jag gillade boken och skulle vilja ha den själv för att kunna läsa den som uppmuntran. Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist. Den var rolig och läsa. Jag kan se systrarna med sina tändsticksben framför mig. Jag skulle kunna tänka mig att leva som dom på mina äldre dagar. Fast då med toa inne från början (jag hatar torrdass) och med maken. Den kommer jag helt klart att låna fler gånger.
Jag mailade lrf media och frågade om Ecoqueen: Hej. Jag är prenumerant på Ecoqueen och har betalt för helår. Jag har bara fått 3 nummer av dom. Nu har jag läst att ni ska lägga Ecoqueen på is. När hade ni tänkt att tala om det för mig som är prenumerant och ska få 3 nummer till? Hur blir det med pengarna för dessa 3 nummer kommer dom att "frysa" inne tillsammans med tidningen i isen? Jag har redan fått svar: Hej. Tyvärr så hann det läcka ut att Eco skulle läggas på is innan vi hann få ut information till våran prenumeranter. Du kommer att få hem ett brev med posten där du erbjuds olika möjligheter, bl a att få pengarna för dom återstående tidningarna tillbaka eller få kompensation genom erbjudande av någon av våran andra titlar som vi har inom förlaget. Jag är inte intresserad av någon annan tidning och tyckte att ursäkten var väldigt lam.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...