tisdag 2 juni 2009

Förutseende

S vill slinga håret i olika färger. Det är tydligen inne nu. Hon har en kompis som brukar slinga både sig och andra så S har raggat henne till själva slingningen. Färgen då? En burk färg kostar en del och eftersom S vill ha flera färger så blir det riktigt kostsamt. Då raggar S flera andra kompisar som också vill slinga håret. Alla ska köpa en färg var = flera färger för priset av en.
Jag hjälpte S att söka feriepraktikplats för ett tag sedan. Efter det stod det i den lokala tidningen att dom områdena där det bor flest invandrare skulle få första tjing på platserna. Vi bor inte i ett sånt område så S trodde inte att hon skulle få någon plats. Men idag kom papprena på att hon har fått 3 veckor feriepraktik på ett dagis i byn. Lönen är 47 kronor/timme så det var väl inte så värst. Men det är bättre än ingenting så S är strålande glad ändå.
L och jag har varit hos talpedagogen. Precis som sist har L börjat att tröttna och vände och vred sig som en mask. Det verkar som om E verkligen har fattat att L ska börja skolan i höst och att det börjar bli viktigt att dra på lite. I normala fall har vi haft sommarlov från henne för länge sedan. Men nu har vi fått ytterligare 2 tider innan det blir dags för lov. Hon är chefslogoped så hon har andra viktigare uppgifter än L har det verkat som. Som vanligt fick vi komma in 20 minuter efter utsatt tid. Direkt efter talpedagogen var det dags för överlämningssamtal mellan dagis och lekis. Maken var med. L:s nya fröken verkade jättebra. När vi nämnde att L har svårt med talet sa hon att det finns två andra flickor i samma enhet som också har det så dom kan säkert finna stöd i varandra. Hon sa också att det inte var några problem. Hon brukade säga till barnen att vissa var bra på vissa saker och sämre på vissa när det var vissa "problem". Hon sa det inte på det viset och det lätt väldigt lugnande och bra. När vi var klara och skulle gå hem var det ingen fröken som sa hej då till L. Barnen gjorde det. När vi kom hem sa maken "det var inget bra dagis L gick på, ingen fröken verkade bry sig". Äntligen har han fattat vad jag har sagt i 2 år nu! Men det är så dags när det är slut!
Jag har även hunnit pyssla lite hemma mellan alla besök. Jag torkar alla äppleskruttar som blir när vi äter/gör äppelkaka.

Det blir ett gott te. En familje favorit är pepparmynta och äpplen blandat. Ibland när jag vill "lyxa" till det lite för djuren så köper jag kruksallad.När dom är "slut" ställer jag dom på ett fat i köksfönstret. Nu är vi inne på tredje eller fjärde skörden. Brödet börjar att ta slut i frysen. Makens pappa fick kuponger på frallor i julklapp så det bakade jag idag.Jag skrev att jag inte förstår mig på karlar häromdagen. Jag kan skriva det idag igen. Maken har hår på ryggen. Han har fått för sig att det är fult så det ska bort. Idag hade han köpt Veet remsor för 89 kronor så S håller på och vaxar honom på ryggen nu. Jag vägrade att göra det för jag blev lite "sur". När jag rakar mina ben använder jag raktvål och rakhyvel (jag skrubbar rent hyveln och har haft samma i över 6 månader nu). Så jag ifrågasatte varför inte han kunde använda det på ryggen. Jag fick till svar att han inte ville ha stubb! Vem ser om han har stubb på ryggen? Vem bryr sig om han har stubb på ryggen eftersom han har varit hårig på ryggen i 43 år?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där med att inte passa bokade tider är oacceptabelt. Vad ger det för signaler till er båda. Lillan står i livets startgropar. Hon ska snart lära sig hur viktigt det är att passa skoltider - då är det viktigt att talpedagoger o annat löst folk gör detsamma mot henne. Begär det! Kräv att få komma in i tid nästa gång, alt att få prata med ansvarig för organisationen eller lämna bygganden fortare än kvickt. Börja slåss för tösen.
Jag håller på Er! / Airam

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...