måndag 8 juni 2009

Typiskt!

Jag tror jag vet varför Coop sålde färs för 95 kronor paketet igår. Idag säljer dom nötfärs till rabatt - 39.90 kilot. Så nu vet jag inte om jag ska tänka att jag har sparat 5 kronor/kilo eller om jag har förlorat 14 kronor/kilo. Typiskt!
En del av dagen har ägnats åt sporter. Lilla Skutt har åkt skateboard.

Hon gillar verkligen L:s skateboard. Som för övrigt är M:s gamla. Jag köpte den på loppis för 5 kronor när han var 8 - 9 år. M, L och jag har spelat pingis. Pingisbordet som vi "ärvde" efter mamma och pappa har gått sönder för länge sedan. Nätet och raketerna är hela så vi spelar runt köksbordet. Det går jättebra förutom att det är mycket mindre än ett "vanligt" pingisbord. Sen har vi varit på Myrorna och fyndat också. L hittade en talande papegoja som (tyvärr) fungerade. Den upprepar allt som man säger. Jag köpte två tallrikar som jag har som fruktfat i vardagsrummet. Sen köpte jag tre andra tallrikar som jag ska göra ett kakfat av.Jag återkommer med bild på kakfatet när det är klart. Maken ska köpa någon form av mässingsstänger att ha som stomme. Jag ville ha två glas tillbringare och 2 ugnsformer också men det fanns inte. Som jag skrivit förut - priset är rätt men sortimentet är begränsat. Dom har tillbringare och formar billigt på Ikea men jag köper hellre begagnat för att gynna miljön. När jag jobbade för ett tag sedan gick jag och min kollega på "tjuvjakt". Vi plockade Forsythia kvistar till mig. Enligt min kollega kunde man antingen sätta dom i vatten så att dom fick rötter. Vilket jag har haft men dom fick inga rötter. Eller plantera dom direkt i jorden och låta dom få rötterna där. Vilket jag gjort idag. Jag tordes inte sätta ner dom direkt i jorden utan dom får rota sig i en kruka först.

Tänk vilken annorlunda smak för mat man kan ha. Maken undrade vad det var för mat ikväll. Jag svarade makaronipudding. Och maken blev helt överförtjust och sa flera gånger oj vad gott med makaronipudding det har jag längtat efter.

Jag gör bara makaronipudding om jag har en tvåliters glasskartong full med pastarester. Rester blir det inte så ofta här med två tonåringar = vi äter nästan aldrig makaronipudding. Till den serverar jag alltid tomatsås och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...