måndag 27 juni 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Tackade nej till en prenumeration av Hus och Hem när en försäljare ringde (var förra veckan). Jag fick dock en räkning i brevlådan så jag mailade kundtjänst: "Hej. För några dagar sedan ringde det en försäljare till mig som ville att jag skulle börja prenumerera på Hus och Hem men jag tackade nej. Jag läser inte tidningen utan lägger den direkt i återvinningen. Vilket jag även sa till försäljaren. Idag fick jag en räkning i brevlådan fast jag alltså tackade nej till prenumerationen. Jag hoppas att ni tar bort min prenumeration sen skulle jag vilja att ni tar bort mig från eran lista som ni ringer ifrån. Om jag skulle få för mig att börja prenumerera på eran tidning så tecknar jag en prenumeration själv via webben. Tack och ha en bra dag."
Firade som vanligt midsommar på en djurpark (i år Kolmården). Hade med lunch och kaffe och vägrade köpa snabbmat med engångsgrejer inne i parken och på vägen dit och hem.

Reduce:
2 disktrasor i tyg gett bort.
4 mikrodukar lagt till Röda korsets deponi.
2 matlådor gett bort.
3 av makens kalsonger lagt i Röda korsets deponi.
18 av makens strumpor lagt i Röda korsets deponi. Då räknar jag paren och inte styckvis.
1 lakan som hade mer hål än lakan lagt i Röda korsets deponi.
1 matta gett bort.
1 massagekudde lagt i elektronikåtervinningen.
1 av L:s tröjor som hade hål som inte gick att laga lagt till Röda korsets deponi.
50 ++ golvplattor gett bort. Golvet låg i omklädningsrummet men vi tog bort det för ett tag sedan. Nu har vi bara heltäckningsmattan som var under.
9 av makens skjortor gett till Myrorna.
9 galgar gett till kyrkans loppis.
1 skydd till golfbagen som vi gav bort som maken glömde skicka med gett till Myrorna.

Summa: 102 saker.

Reuce:
Maken har lagat ett par av mina skor.
Gjorde rabarberdricka och gjorde paj av saftresterna.

Recyle:
Plasten fortsätter att minska. Den här gången hade även kartongerna minskat. Hittade ett Fisher Price stall, en spegel och en Braun mixer som någon trodde var återvinning och ställt bredvid lådorna. Det låg en tältställning med men den fick jag inte ta hem för maken. Efter att ha vräkt alla sniglar som bodde i stallet så ska det skänkas vidare tillsammans med spegeln. Mixern var gängorna sönder på (fast motorn gick) så den la vi i elektronikåtervinningen där den skulle ha legat från början.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
3 böcker beställt från Amazon. Två om minimalism. Den ena var jättedålig så den är ute på Bookmoch. Sen The 100 thing challenge.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...