måndag 20 juni 2016

Veckans zero waste

Refuce:


Reduce:
Tre plasttrattar gett till Erikshjälpen (en i metall in så 2 ut).
1 plastsked (till servering) som blivit bränd i ena änden slängt.
1 minibyrå sålt.
2 matlådor gett bort.
1 matlåda (egentligen en gammal potatissallad förpackning) lagt i återvinningen.
9 papper från anslagstavlan på kontoret lagt i återvinningen.
1 almanacka från anslagstavlan på kontoret lagt i återvinningen.
1 anslagstavla gett bort.
En groddburk med tre våningar gett bort (5 delar).
1 av makens skjortor gett till Myrorna.
1 av makens skjortor gett till Erikshjälpen. Mitt experiment med att vända på makens galgar för att se vilka skjortor han använder visade att han använder max 10 stycken av sina nästan 50 skjortor. Han är tyvärr inte beredd att varken rensa eller släppa på dom ändå. Lyckades dock få bort tre stycken (en sydde jag näsdukar av).

Summa: 25 saker.

Reuce:
Sydde 19 näsdukar av en av makens utslitna skjortor.
Inte direkt en reuce som L och jag gjorde med saker vi hade hemma men kanske en idé till någon som gillar pyssel eller DIY. L och jag var på heminredningsseminarium på IKEA med temat DIY. Först visade dom en massa inspirationsbilder på IKEA saker som man kan göra om och jag tänkte flera gånger va smart det vill jag göra (den glömde jag allt tills jag kom hem) sen fick man pyssla på tre stationer. Man fick måla en mugg. Pimpa en ram och klä en galge. Sen fick vi ta med sakerna som vi gjorde hem.

Recycle:
Plastsakerna fortsätter minska.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
1 metalltratt.
2 ramar.
2 muggar.
2 galgar.
19 näsdukar sytt av makens gamla skjorta.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...