måndag 18 juli 2011

Natriumglutamater och miljövänlig mat

Jag gillar inte natriumglutamater. Vissa tror att det är dom som ger bokstavsbarn och cancer bland annat. Det är därför jag gör egen buljong bland annat. Det som är svårt med natriumglutamater är att dom är svåra att hitta eftersom dom går under olika beteckningar. Natriumglutamater är godkända av livsmedelsstyrelsen, tyvärr. Jag hittade ett nyhetsbrev från utbildningscenter hos Ekonördarna på lyckobacken och jag kopierade av det. Författaren av nyhetsbrevet heter Tommy Svensson:
Natriumglutamat den magiska tillsatsen.
Trots att Livsmedelsverket anser att natriumglutamat är helt ofarligt, är det många människor i landet som är allergiska. Nästan varje dag, träffar jag på personer som på ett eller annat sätt reagerar på ämnet, trots att det ska vara helt naturligt enligt ”expertisen” Många har också haft sina problem i många år, utan att förstått att det var natriumglutamaten som var orsak till deras problem. Hur många människor är allergiska mot detta ämne, utan att veta om det? Mörkertalet är säkert stort och personer som lider av migrän, bör nog vara först med att ta bort detta från sin matsedel. Natriumglutamat är en smakförstärkare som är mycket vanlig i det asiatiska köket. I Sverige anses det som ett godkänt tillsatsämne och går även under beteckningen E621. Kemiskt sett är det salt av glutaminsyra som framställs på mikrobiologisk väg genom jäsning. Ämnet i sig smakar inget, men har en förmåga att lyfta fram andra smaker. Vissa anser att natriumglutamat smakar umami, vilket är en femte smak vid sidan av de fyra
vanliga: salt, sött, surt och beskt. I Sverige finns natriumglutamat i t.ex. ofta i buljongtärningar, färdigmat, kryddor, dressingar, oliver, färdigskalade räkor och kräftstjärtar, charkprodukter och snacks (chips).
Natriumglutamat är ett ämne som ganska många är överkänsliga mot, och kan bl.a. ge reaktioner som brukar kallas Kinarestaurang-syndromen, Symptomen är illamående, huvudvärk och smärta i nacke och bröstkorg. Japanska forskare har också upptäckt att Glutamaterna kan kristalliseras bakom ögat och på sikt ge skador på Retinan. Andra problem som är vanliga är diarréer, halsbränna, rödaktiga utslag på hals och bröstkorg och
andningssvårigheter om man är astmatiker. Även stickningar i armar och ben förekommer, samt ökad risk för anfall om man är epileptiker. På djurförsök har man även upptäckt att natriumglutamat kan ge förändrad insulinproduktion. I takt med att det blivit allt vanligare i maten, har det diskuterats om andra negativa effekter, och en del forskare hävdar att det finns samband med en rad allvarliga skador på kroppen, men det råder delade meningar här.
Finns att få tag på:
I Sverige har vi inte sett att det säljs rent till konsumenter i de vanliga svenska livsmedelskedjorna, men är däremot en vanlig tillsats i livsmedelsindustrin, i färdiga kryddblandningar och buljong etc. Däremot finns det att köpa i vissa asiatisk livsmedelsbutiker.
Kan ersättas med:
Natriumglutamat är ett helt onödigt ämne som kan uteslutas helt och kompenseras med mer av andra kryddor och salt.
Låt oss föra krig mot ämnet!
Natriumglutamat används ofta av oseriösa företag, som vill få sin produkt att smaka mer utan att behöva använda riktiga råvaror, eller för att höja smaken, så att vi luras att tro att produkten är godare än den är. Om vi alla bojkottar ämnet, så hjälper vi många.
Dressing köper jag alltid färdig. Eller alltid och alltid, ett tag gjorde jag alltid vinägeroljedressing och hade i kylskåpet. Bra till sallader och rivna morötter bland annat. Men när vi äter hamburgare och kebab köper jag alltid färdig dressing. Jag är nu på jakt efter recept på kebabdressing och hamburgerdressing. Jag försöker är laga så mycket mat som möjligt från grunden helt enkelt för att då vet jag vad jag stoppar i min familj. Sen att det oftast blir både billigare och godare är bonus. Min kamp mot färdigmaten går vidare. Familjen P var inte så överförtjusta i tacosåsen jag gjorde sist så jag har letat fram ett nytt recept. Vi har inte ätit den till taco eftersom jag gjorde den idag. Men alla i Familjen P har provsmakat och den fick med beröm godkänt som min farmor skulle ha sagt. Den smakade som köpt tacosås. Styrkan kan man variera själv efter hur stark man vill ha den. Jag hade i 3 msk inlagd jalapenjo och då blev smaken medium hot. Jag har sparat tomma tacosås burkar som jag frös min hemgjorda sås i. Satsen räckte till 5 burkar. Recept finns här.
S var snäll nog att baka bullar. Jag har två Facebookbyten som jag hoppas blir av denna vecka. Båda bytena ville ha en påse bullar. Fortsättning följer. Jag har plockat fram min tryckkokare igen. En av mina kollegor på jobbet är vegetarian, en annan är hälsofreak. Båda två brukar tala sig varma om Humus. Jag köpte en färdig burk en gång och alla i familjen P tyckte det smaka apa. Men enligt mina kollegor måste man göra den själv annars smakar den apa. Så jag bestämde mig för att ge den en chans till. Så kikärtorna är kokta i tryckkokaren. Jag kryddade lite annorlunda mot vad det stod i receptet och alla i familjen P tyckte det var gott och kan tänka sig att äta det flera gånger. Maken till och med ställde fram skålen till kvällsmaten. Kvällsmaten i familjen P var skaldjursfrossa. Skaldjurshatarna fick köttbullar och ägg. Blåmusslor är bland det mest miljövänliga man kan äta. Jag har köpt det förut men efter kokningen smakade det gummisnoddar. Men vi tänkte ge dom en chans till. Idag kokade M dom i vitt vin och en massa kryddor och det var supergott. Helt klart en rätt som vi kan äta ofta. Jag kommer inte riktigt ihåg varför blåmusslor är så miljövänliga men det hör ihop med att dom renar havet och ju mer man plockar och äter ju mer blir det och ju renare blir havet. Sen att dom är under wwf:s lista för fisk man kan äta mycket av gör ju inte saken sämre. Titta här.

1 kommentar:

Mor Grön sa...

Jag är väldigt tillsatskritisk också. Inte minst för att jag själv är allergiker (dock inte fördoämnesallergiker) och reagerar med astmasymptom på viss mat som inte har något annat gemensamt än sina tillsatsämnen. Färditgblandad tacokrydda köper jag santa marias ekologiska, den har en helt annan innehållsförteckning ännden vanliga av samma märke (som jag reagerar på). Färdig tacosås finns en underbar variant från Karintorps tomater men bäst är förståss att göra själv.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...