lördag 2 juli 2011

30 liter

Jordgubbar har jag köpt idag. 15 liter av dom har jag rensat. S rensade dom andra 15 litrarna.
16 liter ligger i påsar i frysen för framtida saft och syltkok. 4 liter ligger i matkällaren i väntan på morgondagen då jag ska omvandla dom till saft och sylt. 15 kronor/liter kostade dom. Lite för mycket egentligen men jag visste inte om jag skulle ha is i magen och vänta på ett lägre pris och då riskera att bli utan gubbar. Eller om jag skulle köpa. Jag valde det senare.
Rabarberdrickan är silad och klar. 3,5 liter blev det. Den ska spädas med lika mycket vatten så ungefär en vecka räknar jag med att den ska förgylla våra frukostar.
Av resterna gjorde jag rabarberpaj. En åt vi idag tillsammans med glass. En tänkte jag bjuda grannen på imorgon. Vi hann inte med det idag. Recept på pajen och drickan finns här. Vatten tar jag så det täcker och 3 dl socker/liter vatten.
Till mys ikväll blir det äppelchips. Recept finns här.
Två av rutorna i drivbänken har gått sönder så gurkorna växer inte alls så bra som dom brukar. Jag hittade två plexiglas som jag sparat från ramar som jag använder utan glas. Maken har sågat till dom och spikat fast dom som ersättningsglas. Ibland är det bra att spara på allt. =) Nu hoppas jag att dom håller för snön i vinter. Vi skulle iväg på ett Facebook byte idag igen. Hon ville ha en god ost. M fick välja en från sitt jobb i ostdisken. Vi fick ett par inlines i storlek 34/35 till L. Hennes i storlek 32 är för små. På vägen ville maken svänga in på loppis. Jag hittade en röd långkofta som kostade 10 kronor. Maken hittade en kostym som han gillade och ville köpa. Tyvärr var det fel storlek, men att maken hittade och ville köpa en sak på loppis är stort. Jättestort. =) Till kvällsmat blev det hemgjord kebab. Recept finns här. Och pommes frites. Vi hade inte pommesar så det räckte så jag kompletterade med hemgjord ugnspotatis. Recept finns här. Fläderchampanjen har nu stått en vecka och idag var det dags för provsmakning. Det var jättegott. Så gott att jag ska ge mig ut och plocka fler fläderblommor och göra en sats till. Recept finns här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej.
30iter jordgubbar,det måste bli dyrt för att bara göra saft på.

Mor Grön sa...

Jag brukar göra sylt först, och sedan saft. Resterna från saftmajan blandar jag ner i sylten. Fördelen med saftmaja är ju att man kan ta tillvara allt på ett smidigt sätt!

Ren logik: Om jordgubbssaften i affären är billigare än de råvaror som behövs för att göra jordgubssaft, vad innehåller då den saften?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...