lördag 23 juli 2011

30 liter

Just nu känns livet så futtigt. Jag har helvetiskt ont i ryggen. När jag var hos läkaren för det sist sa hon att jag skulle röra på mig mer och skickade en remiss till en sjukgymnast. Jag ringde återbud till sjukgymnasten. Nu har jag semester men det har varit en hittills väldigt aktiv semester. Det är inte många timmar jag legat och läst. Solat har jag inte gjort alls eftersom solen knappt visat sig sedan min semester började. Men min rygg känns så futtig och mina problem så små. Efter vad som hänt i Norge. Helt ofattbart! Det är hemskt när det händer i andra länder också men Norge är ju nästan Sverige. Så händer det där kan det lika gärna hända här.
Jag tänder ljus och ser alla nyhetssändningar jag kan nästan. Det är ungefär samma känsla som när tsunamin var eller Estonia. Hemskt hemskt. Mina tankar går till alla stackars barn och ungdomar som miste livet. Till deras mammor, pappor och syskon. Till hela Norge. Imorgon åker delar av familjen på till Öland så jag tar en bloggpaus på en vecka. Av den anledningen att ingen dator ska tas med. Även om S tar med sin dator så ska jag datorfasta en vecka. Hoppas bara abstinensen inte blir för svår. Ingen bra vecka att åka eftersom det är en mogningsexplossion av alla bär i trädgården och skogen. Alla krusbär har jag hunnit plocka i alla fall. 30 liter på en buske. Röda vinbären är kvar men det får bli när jag kommer hem igen. Hallon har S, jag och L varit och plockat. Vi har ju en egen häck nu för tiden. Den planterade vi förra året men det blev 1 liter bär där i alla fall. Vi gick till vårat hallonställe idag och lyckades få ihop 1 liter hallon till. Jag misstänker att någon annan hittat det stället. Det ligger precis vid en väg och en massa bilar åker förbi. Idag kom den en massa människor och gick också. När dom första som gick kom sa L. "Toppen nu kommer det folk och går också och här står vi som töntar, tur att jag har coola skor i alla fall". =) Alla hallon var inte mogna så jag hoppas få ihop lite till efter Öland. M jobbade idag och frysdisken pajade. Så han fick ta med 16 liter glass gratis hem. Typiskt att jag åker till öland imorgon. =( Det är bara några av paketen på bilden. Hör och häpna så fick vi in dom i frysen. Ett Facebook"byte" har jag också hunnit med. Under säljes så jag hade 90 kronor och böt dom mot 18 dinousaur king kort. L blev superglad och stod och hoppade när hon fick dom. Hon som sålde dom såg det så hon skrev ett medelande om det sen, att det var så kul när man såg att sakerna hamnade rätt. Jag fick även en massa simmärken och andra märken. Jag behöll simmärkena. Maken ska ju lära L att simma så då när hon tar ett märke har vi det redan hemma och sparar en slant. Ett besök på kyrkans loppis har det också blivit. En flanellskjorta som jag ska ha till ett hemligt projekt. Jag köpte en flanellpyamas men den tog S. En sidenpymas att växa i till L. En skidjacka och en skidbyxa att växa i till L. Allt för 60 kronor. S blev lite småsur för det var en fin märkesjacka som kostar multum. Hon muttrade något om att L får en massa märkeskläder själv fick hon bara kläder från HM. Att L:s kläder är från loppis och att S kläder var nya det spelade ingen roll. Jag har fortsatt rensa också. Nu är hela huset rensat och klart. L:s rum tog 1,5 timme!!! Och då hade jag hjälp av L och S!!!! Men bara där försvann 1 kasse till bytardagen och 2 kassar till loppis. Till kvällsmat blev det supergoda lammfärsbiffar med potatisgratäng. Recept finns här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ta hand om din rygg, den ska hålla i många år ännu! Själv landade jag i hemsk värk och beskedet från naprapaten var glasklart : börja röra på dig, annars blir det bara värre! Som tur är hjälper det för mig med att promenera 2X 20 min per dag och att varje morgon göra följande övning: stå med fötterna lätt isär och lägg ner händerna på golvet framför dig, repetera 5 ggr.
Ännu bättre : gå till sjukgymnasten, hon kan ge dig övningar gjorda just för din rygg! Kom ihåg att du ska leva med din rygg många år ännu :-).
Margit

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...