tisdag 19 juli 2011

Olika tankar om avkoppling och semester

Maken och jag har lite olika tankar om vad som är en avkopplande semester. Jag vill sova länge och ta dagen som den kommer. Gå runt i pyamas halva dagen. Gärna vara hemma hela tiden, hemester, med bara någon enstaka dagstur någonstans. Maken vill åka bort och uppleva saker, resa (med husvagnen). Det är ingen semester hemma tycker maken. Eller tyckte maken. Nu när han har fått det stora fritidsintresset fiske så fiskar har var och varannan dag. Imorse gick han och M upp klockan 5 för att vara på sjön till klockan 6. Inte direkt min grej men. Jag klagar inte eftersom jag vill bli självförsörjande så mycket det går på fisk också. Tyvärr nappar det väldigt sällan. Hela grejen med semester är förresten väldigt konstig. Det känns som om dom flesta lever för sina 4 veckors semester. Varför lever man bara för 4 veckor/år? Konsumera mindre och lev för fler dagar istället. Fast på ett sätt är jag precis likadan själv. Nu när jag har semster snor jag runt som ett skållat troll och plockar bär (har bara hunnit gjort det i tanken än), bakar, lagar mat till frysen (som är överfull, det går inte ens ner en ärta där nu, skulle behöva 4 frysar - det är därför jag inte har plockat bär än, jag har ingenstans att förvara dom) och nu har jag börjat rensa också. Funderar på att stå på loppis? Eller kanske sälja saker på bytardagen i höst? Men just nu känns det bättre att bara köpa saker på bytardagen. Jag letar efter vinterkläder till L men hittar inga på loppisarna eller i begagnataffärerna. Problemet där är att det är blandade storlekar överallt. På bytardagen är det ett storlek/rum. Så där går jag bara in i 146/154 rummet och allt som är där är L:s nästa storlek. En sockerkaka är bakad till ett Facebook byte som jag hoppas blir av den här veckan eftersom den knappt får plats i frysen.
Vårrullar är gjorda till melis, lättluncher coh orkar inte laga mat dagar. Jag vet inte vad jag tänkte på! Hur ska jag få plast med dom i frysen? Recept finns här. Månadens storhandling på Willys är avklarad. Det blev bland annat en helt gratis feta ost som jag hade sms kupong på. Inget gratis i posten. Jag som väntar på massor med både gratis saker och beställda saker. Hm. S har namsdag idag. Så en tårta har jag bakat.En Budapestlängd fylld med hemodlade hallon istället för mandarinklyftor. Recept finns här.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...