lördag 30 augusti 2008

Pizza, kökssoffa, mat och tunneldisco

Jag, maken och L var till ICA för den vanliga månadshandlingen där. När L, S och jag var på Coop häromdagen för lite mjölkpåfyllnad så byggde dom om. Det var jobbare, omflyttade varor och bygg-gångar överallt, toppat med väldigt högt ljud. L gillar inte högt ljud så hon vände och vred på sig hela tiden och frågade "är vi inte klara snart" minst 10 gånger. När jag frågade om hon skulle med och handla idag så ville hon veta vilken affär för hon tänkte "minsann inte åka till Coop igen". 795 kronor kostade maten idag så summan för hela månaden blev: 2749 kronor. Bra, men jag vet att jag kan göra bättre än så. Det har blivit en del köpebröd den här månaden. Sen har jag räknat ut att det blir mycket billigare att göra eget Bregott så det ska jag börja med. Kotletter och köttfärs har det också blivit.
Vi har en kökssoffa i köket. Jag fick den av mina svärföräldrar när jag fyllde 30 år. Jag har klätt om den flera gånger. Idag var det dags igen. Om jag använder vanligt tyg så håller det i ungefär 2 veckor. Om jag tar markisväv håller det i ungefär 2 månader. Men jag har kommit på att jag kan använda vaxduk, det har jag gjort dom senaste gångerna. Dels är det bara att torka av om någon spiller. Dels så håller det i ungefär 2 år.

Här är soffan innan jag klädde om den. Till höger på soffan där man har benen har det lossnat stora bitar.Här är soffan efter omklädningen Jag tog vaxduken som vi har använt i husvagnen. Det blev en bit över som jag klippte tabletter av.
För ett tag sedan skrev jag att jag är en Buzzador. Jag fick buzza grönsakssmördeg så jag fick 14 förpackningar gratis. Jag använde upp allihopa och favoriten var tomat och basilika degen till pizza. Häromdagen fick jag en kupong i en tidning. Man fick en gratis grönsaksmördeg. Så självklart blev det en "favorit i repris" (vanlig pizzadeg är godare egentligen) tomat och basilika deg och pizza. En platta smördeg är jätteliten och skulle knappt ens mätta L. Så vi fyllde på med egen pizzadeg och gjorde tre pizzor. En med banan och ananas (min favorit) en med skinka och en med köttbullar och lök (kidsens favorit).
Ikväll mellan klockan 21.00 och 01.00 är det tunneldisco inne i staden. En gång om året stänger dom av vägen på båda sidor om tunneln och har disco inne i tunneln. Det brukar komma cirka 1200 ungdomar dit och dansa. S ska dit med två av sina kompisar. Jättekul för henne men inte för mig. Dels blir jag helt nervös när hon är ute och "ränner". Dels så ska jag hämta henne klockan 00.00 har vi bestämt och jag är mörkrädd och gillar inte att köra bil när det är mörkt. Maken är nämligen ute och nattvandrar runt nämda disco och runt till andra ställen i stan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...