onsdag 2 mars 2022

Veckans sparade pengar

Är det så här livet ska vara? Jag jobbar bara 2 timmar varje gång jag jobbar eftersom jag är sjukskriven för utbrändhet 75%. Jag jobbar dom dagarna jag skulle ha jobbat enligt schema. Så förra veckan jobbade jag i måndags (jag hade jobbat fredag, lördag och söndag innan det) och var ledig tisdag. Sen jobbade jag onsdag, torsdag och fredag. Ledig lördag och söndag. I lördags var jag så trött att jag la mig och skulle vila en stund. Maken väckte mig 3 timmar senare (halv fem) och frågade om jag skulle sova hela dagen. Jobb, jobb och jobb. På sina lediga dagar orkar man ingenting. Sen är det tillbaka till jobbet igen. 

 1 Maken har lagat sin klädbetjänt.

2 Jag har sålt en bok för 179 kronor.

3 Jag var sjukt sugen på ris i frutti eftersom flera kollegor brukar ha med det till jobbet. Jag vägrar dock köpa ris i frutti för det är ett/ dyrt och två/ i en plastförpackning så jag gjorde egen risgrynsgröt från mjölk som var över sen yngsta dottern åkte tillbaka till sitt travgymnasium och en vispgrädde som var över sen makens kalas. 

4 Jag villhövde 3 böcker om FIRE (Financial Independence Retire Early) och beställde dom på Adlibris för  770 kronor. Sen ångrade jag mig och avbeställde dom. Sen villhövde jag ha dom i alla fall och la dom i kundvagnen hos Bokus för ca 700 kronor. Men så kom jag på att jag skulle kolla in Amazon och där fanns samma böcker för ungefär 600 kronor. En "besparing" på 170 kronor (med frakten).  

5 Jag följer en grupp på Facebook om minskad konsumtion. Hon som startat gruppen har slutat jobba och lever på jättelite pengar. Hon groddar och skottar allt hon kan bland annat. Jag gör groddar en gång i veckan men varken jag eller maken gillar den sorten (en groddblandning) så det slutar alltid med att jag slänger dom. Nu har jag investerat i solrosfrö, gula ärtor och alfalfa frön som är sånt vi gillar och faktiskt äter av när jag groddar och skottar dom. 

6 Jag hade epsomsalt som jag köpte till något för länge sen men aldrig använt. Sen hade jag rosblad som jag torkade för några år sen och tänkt dricka som te men aldrig gjort. Jag mixade rosbladen och epsomsaltet ihop med havssalt och några droppar eterisk olja till badsalt. 

7 Jag fick 8 hemvirkade disktrasor av en kompis. Jag har fått disktrasor av henne förut och det är dom enda vi använder. Några är utslitna så nu kan jag ersätta dom.

8 Snötvättat två mattor. 

9 Gjorde dubbel sats boeuf bourignon i crockpoten. En till middag nu och en till middag senare i frysen. 

10 Maken och jag hade hemmadate med popcorn och film. Jag gjorde lyxmackor till av stenbitsrom som vi hade över sen makens kalas. 

11 Maken har klippt Popcorn och Izzy. 

12 Sonen köpte 6 paket kaffe för 2 för 59 kronor. (jag betalade).

13 Jag har skickat efter en påse från Sellpy för att sälja kläder igen. Kläderna jag sålt hittills där är nu uppe i 736 kronor. Jag har inte tagit ut dom än. 

14 Vi skulle inte ha någon klädbytardag på Naturskyddsföreningen i Örebro men jag fick dom att ändra sig. Nu ska vi bara bestämma datum och hitta lokal. 

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Bakat baguetter, läfsor och Smålandslimpa.  2 Köpt 5 paket kaffe till på extrapris. Tre på Hemköp på väg hem från jobbet och 2 på Willys ...