onsdag 19 januari 2022

Veckans sparade pengar

 1 Eldat kalla dagar. 

2 Säger upp alla reklambrev (nyhetsbrev och vad dom nu kallas) när dom kommer på Eposten för att inte falla i fällan och köpa något.

3 Jag har köpt saker (hade sparat mer om jag inte köpt alls men alla sakerna jag köpte var genomtänkta). En adapter till ljusstaken jag fick av jobbet (som jobbet skulle slänga för adaptern var borta). En ny fontänpump till en liten inomhusfontän som vi haft i säkert 25 år. Pumpen går sönder och behöver bytas ibland. Den här pumpen har 3 års garanti så om den går sönder inom 3 år hoppas jag att vi kommer ihåg garantin. En fredagsbukett. Jag skulle köpa tulpaner men blomaffären jag var i hade inga tulpaner så jag köpte en bukett med några tulpaner i. Blommor får jag köpa. Jag tar hand om mitt hem genom att bland annat köpa blommor. Då tar mitt hem hand om mig (oss) (KonMari).

4 Sålt saker för 1600 kronor.

5 Bakat egna semlor. En semla kostar ca 20 kronor. Egna semlor kostar: 50 g jäst 2,7 + Smör 100 gram 2,55 + 3 dl mjölk 3 kronor + 0,5 tsk salt + 1 dl socker 1,2 (för 100 gram, 1 dl socker väger egentligen 90 gram men kvittar mor saltet) + 2 ägg (ett i degen och ett att pensla med) 6 kronor + 0,5 tsk bakpulver + 10 dl vetemjöl 7,8 (upprundat kvittat mot bakpulvret) = 23,25/ 12 (blev 12 bullar) = 1,93 + 5 kronor för grädde och mandelmassa = 6,93 Det ger en besparing på 13,06 kronor/semla. 

6 Bakade saffransskorpor och saffranskaka samtidigt som jag bakade semlorna för att spara ugnsvärme. 

7 Gjorde dubbel sats renskavsgryta i crock poten av en renstek som maken fick i present. 

8 Lagat ett par av mina strumpor som hade hål i tån. 

9 Maken har lagat sin ena stövel som hade gått sönder. 

10 Lånat 16 böcker på biblioteket. Jag hade säkert köpt några av dom om dom inte funnits att låna.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...