söndag 27 september 2015

Gratis är gott (men det tycker alla andra med)

Jag fick en kommentar om maskindiskmedelet var från I heart eco. Det var det och jag har skrivit det i inlägget nu. Nästan samma recept finns dock i en av mina favoritböcker Zero waste home av Bea Johnsson. "Bibeln" som jag använder i min jakt på noll avfall. Skillnaden mellan Beas recept och I heart ecos är att Beas inte använder bikarbonat. Varken i maskindiskmedlet eller i tvättmedlet. Hennes blir alltså billigare ändå.
L och jag styrde bilen till Eskilstuna och Parken zoo. Det var gratisdag, inträde och tivolit var gratis. Jättebra. Jag förväntade mig massor med människor men det var ännu fler. 17.265 stycken. Vilket var fler än Parken zoo räknat med. Förra året på samma gratisdag (som jag missade eller inte kunde gå på var det "bara" 7600 personer där).
Det var 25% rabatt på maten men vi hade med korv och bröd. Korven var i den nya korvtermosen som jag fick från Lithells. Våran gamla korvtermos (som är äldre än vad jag är) har tyvärr börjat läcka.
På tivolit åkte L bara en sak sen gav hon och jag upp. Vi stod i kö i över en timme eftersom en massa barn och ungdomar trängde sig före hela tiden och på det viset kunde åka både 3 och fyra gånger medans dom som stod och väntade på sin tur bara hann åka en gång.
I fredags var det lösgodisets dag och Hemmakvälls butiker uppmärksammade det med lite utdelning av handdukar till dom första kunderna, ansiktsmålning och lite annat. Dock inget billigare godis. Jag funderade på om L och jag skulle åka men vi åkte till Coop istället. Coop butiken firade 2 år och sålde lösgodis för 29,90/kilo. Dom hade extrapriser på lite annat med bland annat Pepsi (2 kronor/flaska) och en present som jag köpte till mamma. Vi passade även på att köpa gratis pålägg och nästan gratis glass. Jag hade 25 kronors glasscheck och glassarna kostade 26 kronor för två paket.
Jag har Wifog som mobiloperatör och har varit nöjd fram tills nu. Visst dom har haft och har fortfarande vissa barnsjukdomar men eftersom det är gratis har jag stått ut med det. Jag flyttade mitt Telia nr till Wifog men eftersom jag skickat efter ett sim kort hade jag ett annat nummer på sim kortet först. Något som jag aldrig behövde ringa med eftersom jag inte använde kortet innan nummerflytten var klar. Men ibland när jag smsar och ringer syns det andra Wifog numret hos den jag ringer/smsar till. Fast jag inte ens har det nr. Jag har påpekat detta för Wifog som har försökt lösa det men inte lyckats. Ibland när jag är ute och ska ringa eller smsa eller surfa går det inte för mobilen vill inte koppla upp på nätet. Tre:s nät så borde gå. Ibland hackar reklamfilmerna och ibland stänger dom av sig helt. Nu ska Wifog som fortfarande har reklam som säger är gratis och kommer alltid vara det. Börja ta betalt för sitt kontantkort. 39 kronor/månad + att man måste se reklam. För dom 39 kronorna får man 100 MB surf. 10 minuter samtal. 20 sms och 6 mms. Visst 39 kronor är inte dyrt men för en tjänst som fungerar som den vill och fortfarande har "barnsjukdomar" (som Wifog själva brukar säga) så är 39 kronor dyrt. Jag skaffade ett nytt Wifog kort till L men det har vi inte ens kunnat använda. När jag försökte flytta hennes nummer gick det inte, jag har varit i kontakt med Wifog flera gånger men dom har inte kunnat lösa det. Vilket nu i efterhand är tur eftersom jag inte vill ha Wifog till L längre och är glad över att jag inte flyttat hennes nr. Nu ska jag leta reda på vilket kontantkort som L och jag ska ha och skaffa det. Och hoppas att dom är bättre på att flytta över nr än vad Wifog är.
Röstningen på om man kan ge serietidningar istället för godis på Halloween är snart avklarad. 15 för och 4 emot. Vore kul att veta varför ni som är emot inte tycker att man kan ge serietidningar istället för godis på Halloween.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...