onsdag 26 juni 2024

Veckans zero waste

 Refuse Skickade tillbaks tre amuletter som kom tillsammans med rökelse som jag beställde. 

Hjälpte maken att ta bort tidningen som Sjöräddningssällskapet skickar. 

Hjälpte maken ta bort tidningen som hans fackförbund skickar. 

Vägrar köpa förpackade tvålar så åkte till byggnadsvårdbutiken på vägen hem från stan och köpte nakna tvålar. Hon i butiken tänkte lägga dom i en papp-påse men jag vägrade det med och tog dom direkt i handväskan. 

Reduce Ett eldfat haft som blomkruka gett bort. Fem hundleksaker som Popcorn och Izzy vägrar leka med och ett pussel gav till återbruket. En byrå fick S. Maken lämnade tre jackor som han haft i garaget till tyg deponin. Sålt flera spel. En kruka som Alice hade sönder lagt i keramikåtervinningen. Lagt fem böcker och en väska i återbruket. 

Reuse Lämnade tillbaka dom tomma äggkartongerna när jag köpte ägg från äggboden. 

Hyllan som jag gjorde av en gammal garderob till växthuset har börjat dela sig. Maken lagade den genom att skruva i fler skruvar. 

Provade att göra tortillachips av tortillaskal. Dom blev goda men gick från vit till gränsen till svart på 10 sekunder. Nu ska jag bara få tummen ur att göra egna skal med. 

Tre av locken till Ikeas gamla matlådor har gått sönder. Jag köpte silikonlock och kan fortsätta använda dom. Kom med massor av både runda och fyrkantiga lock så kan använda på skålar istället för beewrap/ plastfolie med. 

Var en som skänkte bort en soffa som vi fick till L:s vardagsrum. 

Lagat mitt ena par med skor. 

Köpte nötter i lösvikt i egen tygpåse. 

Gjort ströbröd av brödkanter som låg i frysen. 

Recycle Tidningarna från refuse. 

Rot Granskotten som jag silade bort från mitt hemgjorda rengöringsmedel. 

Snopparna från jordgubbarna på midsommar.

Stjälkarna från den torkade pepparmyntan. 

Sopor: En nedkissad bäddsoffa slängt på tippen. 

In: En docka, dockkläder och en liggdel till dockvagn. 

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

1 Gjort 8 kilo äppelmos.    2 Jobbat extra en dag.  3 Skördat och fryst dill.  4 Köpt kaffe på extrapris.  5 Jag har e-handlat mat sen covid...