onsdag 19 juni 2024

Veckans zero waste

Jag har nu gått på semester och har bestämt mig för att köra veckans zero waste igen för att peppa mig själv. 

Refuse: Jag beställde kryddburkar från NQlabels och fick 10 stycken ströare (jag beställde bara 3 burkar så behövde bara 3). Jag vägrade att slänga/spara dom så jag skickade tillbaka dom till företaget.

Popcorn har blivit opererad (tandlossning) och vi fick en mapp med vad som hänt med hem. Mappen får man en ny varje gång man är på djursjukhuset. Jag skickade tillbaka den,

Jag är medlem i hjärt-lungfonden och får deras medlemstidning. Jag har skickat mail om att jag inte vill ha den längre. 

Avprenumererat på alla nyhetsbrev som kommit på e-posten. Jag har försökt vara skärmfri och bara kolla e-post och Messenger en gång/dag men så la jag ut skänkes annonser och gjorde Instagram privat och tog bort 100 konstiga följare och kollade upp olika plastbanta saker (jag läser böcker om plasticfreeliving och plastbantning nu) och skrev blogginlägg och… 


Reduce: En kylmatta gett bort. En hög med flergångskassar  gett bort. Två filmaffischer gett bort. Två bh-ar, två sillburkar i porslin med två sillgafflar, två burkar med tillhörande skedar, en hög med sladdar, en osthyvel gett till återbruket. 

Reuse: Lagat ett par byxor och en klänning. 

Lånat böcker på biblioteket. 

Recycle: Alla bruksanvisningar på andra språk än svenska som följde med nya diskmaskinen, Varför skickar dom med alla dessa bruksanvisningar på alla språk? Kan dom inte bara ha en hög med bruksanvisningar löst (eller på datorn) och bara skriva ut den man vill ha.

Rot: Menssvampar (oanvända) som L vägrar använda som jag försökt gett bort men ingen ville ha. 

Sopor: Alla tillbehör till gamla diskmaskinen.

In: en ny diskmaskin. 


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

1 Gjort 8 kilo äppelmos.    2 Jobbat extra en dag.  3 Skördat och fryst dill.  4 Köpt kaffe på extrapris.  5 Jag har e-handlat mat sen covid...