torsdag 30 december 2021

Köpstopp och självdestruktivt beteende

 I våras innan min utmattningsdepression (och även i perioder före det) har jag ägnat mig åt självdestruktivt beteende. Något som jag kommit på i efterhand. När pappa dog blev jag manisk i mitt rensande och räknade saker ut och var tvungen att rensa ut ett visst antal saker. Jag tyckte inte det var ett problem men vet nu i efterhand att det var det. I våras (och i perioder före det) började jag äta. Jag har alltid varit en känsloätare. Jag åt så pass mycket att jag gick upp 10 kilo. Sen på min semester kraschade jag igenom. Ätandet var ett symtom på att jag var på väg in i väggen. Jag varvade gråtattackerna med maniskt spelande på Candy Crush. Jag köpte liv för över 1000 kronor på två veckor. Candy crush är raderad och jag kommer inte börja spela igen. Jag började även slå mig själv. Nu börjar jag må lite bättre i min utmattning men blir fortfarande självdestruktiv ibland. Jag har slutat slå mig själv och jag har slutat spela. Jag äter mycket i perioder och jag har börjat shoppa. Jag som varit supernoga med en in en ut och köpstopp shoppar! Jag har nästan aldrig shoppat utan bara handlat. Shopping är oplanerad handling. Handla då vet man innan vad man ska köpa och köper bara det. Jag som bara köper (eller byter till mig) secondhand kläder köper nya kläder! Till mig själv! I ett försök att börja tycka om och älska mig själv. Jag vet att det inte fungerar utan jag måste börja tycka om mig själv och behandla mig själv som jag behandlar andra. Jag skulle aldrig slå en annan människa eller kalla den ful. Ändå gör jag det med mig själv. 

Nu har jag bestämt att jag ska ha köpstopp igen. Första månaden kommer jag gå ut hårt. Förut har jag fått köpa mat (både mat från affären, snabbmat, godis, kondisbesök, restaurangbesök mm), mediciner och kläder till L. Presenter och julklappar. Tapeter, färg mm som behövs när vi renoverar hemma. I  januari ska jag bara få köpa mat från mataffären och mediciner om det behövs. Presenter och julklappar under året ska jag främst försöka ge hemskänkt eller hembakat. Kläder till L kommer (precis som till mig själv) bara bli secondhand kläder via klädbytardagar eller kompisbyten, 

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...