torsdag 19 september 2013

Recept - hemgjord Start

Jag gillar frukostflingor av typen Start med klumpar i. Den vanliga musslin jag har gjort blir lite torr och inte alls lika god som den köpta Starten. Men eftersom jag gillar att göra saker själv av kostnadsskäl (blir oftast billigare med hemgjort) och miljöskäl (ingen förpackning blir över att slänga i återvinningen) så har jag experimenterat mig fram till en Start som hela familjen gillar.
10 dl havregryn (eller 7 dl havregryn och 3 dl rågflingor)(vill man ha mer klumpar så tar man mindre mängd havregryn kanske 8 - 9 dl)
0,5 dl rapsolja
1 dl honung
1 tsk vaniljsocker
1 msk sirap
1 tsk kanel
1 dl grovhackade nötter eller mandlar
Vi gillar starten med nötter. Om man vill kan man skippa kanel och nötter och använda torkade frukter eller russin om man gillar det.
Sätt ugnen på 175 grader. Smält olja, honung, vaniljsocker och sirap i en kastrull. Tillsätt havregrynen och kanelen och nötterna (vill man använda russin eller torkad frukt istället ska man inte tillsätta dom nu) och blanda väl.
Häll upp blandningen i en långpanna och rosta i ugnen i ungefär 15 minuter. Passa plåten noga för dom blir lätt brända.
Ta ut plåten och låt svalna. Om man vill ha i russin och torkad frukt istället för nötter har man i det nu när blandningen är kall. Förvara i en burk med lock.

2 kommentarer:

Esbe sa...

Tack! Detta recept ska jag försöka mig på :) Kan vara gott att ha någon gång mellan varven!

Använder du flytande honung eller fast?

Anonym sa...

Tack så mycket för receptet. Gunilla

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...