onsdag 7 augusti 2024

Veckans sparade pengar




 Förra veckan blev det inget veckans sparade pengar eller veckans zero waste. Jag känner att jag börjar bli utbränd igen. Svårt att sova. Gråter. Blir arg på allt och alla. Fastnar i destruktiva beteenden. Just nu candy crush där jag även har köpt liv för en hel del. Annars har jag faktiskt hållit mitt köpstopp och hade råd att köpa en svarta vinbärsbuske och ett plommonträd (mat får jag köpa och det kommer sänka matbudgeten). Läser Jag lämnar ekorrhjulet och vill hoppa av nuuuu! Tyvärr gör vi redan det mesta i boken så jag kan inte göra som Åsa och hoppa av nu. Blev dock mer pepp på att spara mer (och sluta med candy crush). Sjukskrev mig i helgen för att inte bli långtidssjukskriven igen. 

1 Sålt hundfönen för 500 kronor. 

2 Fick massor med tomater i värdinnegåva när vi bjöd grannarna på grillat. Har massor med omogna tomater i växthuset. 

3 Bjöd på egenodlad potatis till det grillade. 

4 Gjorde egen tzatziki. 

5 Köpte en svartvinbärsbuske till 20% rabatt. 

6 Torkat massor med mer hallonblad till te. Bra mot mensvärk. 

7 Gjort en torkställning till av saker vi hade hemma. 

8 Bakat rågkakor. 

9 Klyvt massor med ved. Vi har massor med nedhuggna stockar som ska delas så jag kommer klyva mer när maken gjort det. Vi klarar oss hela vintern på veden vi har nu så kommer bli till framtida vintrar med. 

10 Råkade vattna ihjäl en ampellilja i sovrummet. Klippte av ett skott av ett palettblad och satte där istället. 

11 Fick massor av garn och en virknålar gratis av mamma, svärmor och en i min skänkesgrupp. 

12 Fick en pärm gratis av en i min skänkesgrupp. 

13 Gjort vaniljpulver av älgört som jag torkat. 

14 Plockat mer älgört och lagt på tork (inte den på torkstället), 

15 Plockat 2 kilo plommon hos en i byn och gjort 2,5 liter plommonsaft. 

16 Den vandrande klädpåsen vandrade tillbaka till mig och jag hittade 7 nya plagg (jag la i 3, man kan ta hur många man vill och lägga i inga om man vill). 

17 Maken har bytt fönster i badrummet till ett energisnålt med isolering runt. 

18 Fick en stor kartong och en liten kartong knäckebröd gratis. 

19 Fick en påse kattsand gratis. 

20 Gjort egen deodorant av eterisk olja, maizenamjöl, potatismjöl och kokosolja. 

21 Bjöd Marcus på lunch i form av frysrens. Lite kebab, några Nuggets, lite grillat från vi bjöd grannarna och egen färsk potatis.

22 Planterat vintersallad i växthuset. 

23 Grävt upp alla hallonskott och planterat i hallonhäcken. 

24 Bakat dubbel sats APKlimpa. 


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

1 Gjort 8 kilo äppelmos.    2 Jobbat extra en dag.  3 Skördat och fryst dill.  4 Köpt kaffe på extrapris.  5 Jag har e-handlat mat sen covid...