måndag 20 september 2021

Veckans zero waste

 Yngsta dottern har åkt tillbaka till sitt travgymnasium efter sommarlov och praktik. Det känns så otroligt tomt efter henne. Första veckorna brukar vara värst och nu med min depression känns det ännu värre. Jag får ångestattacker. Läkarbesöket resulterade i fler blodprover som inte visade något förutom blodbrist. Det har jag haft länge. Jag ska få gå till vårdcentralen och få järninjektioner (dropp). Diagnosen är medelsvår depression. Jag fick sömntabletter och antidepressiva tabletter och ska få samtalsterapi. Det värsta just nu är inte att jag är så ledsen hela tiden, det är att jag glömmer allt hela tiden! Och att jag hatar mig själv! Jag vill inte se mig själv i någon spegel, jag står med ryggen vänd mot spegeln när jag borstar tänderna. Mascara har jag inte haft på evigheter. Jag tvingar mig själv att göra KonMari på vissa områden i hemmet. Jag kör inte alls i hennes ordning utan gör en låda där och en låda här. Det är inget bra att göra KonMari med depression. Gör den här saken dig glad? Nej! Den här saken? Nej! Alla saker senare och ett tomt hus - javisst ja jag har ju depression och inget gör mig glad! Jag tvingar mig till att göra andra saker med för att inte sjunka djupare ner i min depression. Vissa saker som jag gör vet jag inte var jag ska sätta under för rubrik (lät fel). T ex gör jag eget Bregott varje vecka och nu har jag börjat göra turkisk yoghurt igen. Reuse? Jag återanvänder ju en porslinsburk som jag lägger smöret i och en tom turkisk yoghurt burk till yoghurten. Jag har gjort KonMari tidigare men då bara i rensningssyfte. Nu viker jag också och tänker varför har jag inte gjort det tidigare? Jag ser alla handskar, mössor och halsdukar istället för att dom ligger huller om buller. Alla pennor ligger samlade i samma kartong. 

Refuse: Vägrade köpa en sak till min morfar som fyllde år. Min morfar fyllde 96 år och önskar sig inget och har allt så han fick en krabba, ett paket kaffe, smörgåstårtan och tårtan av oss i present. 

Reduce: 50+ papperskassar som legat i över 1 år i källaren lagt i återvinningen. När Corona började och tiden efter det så handlar vi våran månadshandling av mat online. Det gör att det blir 5+ papperskassar in varje månad. Vi lägger kartong och pappersåtervinningen i pappkassar men eftersom vi inte har så mycket går det inte åt så många kassar. Jag försökte ge bort dom först men ingen ville ha dom. En hög med inte gick att laga strumpor från yngsta dottern lagt i Röda korsets deponi. Hon fick en hög med nya strumpor i somras så blev samma summa in-ut. Jag har kört KonMari i min garderob (jag har redan rensat den massor och trodde allt spark joy för mig, jag la inte ut alla kläder i en hög utan tog en garderob först sen en låda, sommarkläderna gjorde jag inte alls, dom gick jag igenom för några veckor sedan bara) 11 plagg försvann ut till klädbytardagen som är snart (och jag hoppas jag kan gå på, blir första gången har alltid varit sjuk och jobbat när den är annars, nu är jag ju med och arrangerar den med) till Sellpy och till Myrorna. En hatt som jag aldrig använt gav jag bort. En scarf som jag aldrig använt gav jag bort. Äldsta dottern fick ett guldarmband som jag haft i över 25 år men som är för litet för min handled (och varit det i över 20 år). 5 andra smycken (fejk) gav jag bort. Mamma fick smycken från när hon var liten som jag hade när jag var liten tillbaka till sig,.

Reuse: En burk i porslin som jag använder när jag gör smör. En tom tom turkisk yoghurt burk som jag diskar ur och gör ny turkisk yoghurt i. 

Regift:

Reflect:

Repair: 2 par av mina strumpor. 3 par av yngsta dotterns strumpor. En av yngsta dotterns tröjor. 

Rebel: Skrev en insändare till lokala tidningen om mer sällan sophämtning igen. Vi har tömning var 8:e vecka (det längsta intervallet som går) och har två tre påsar i). Skrev ett mail till Ica om pappkassarna ovan "Hej. Jag har Kivra och får mina kvitton från er där. Jättebra. Sedan Corona började och fortfarande så handlar vi online hos er. En jättebra tjänst. Jag har dock två funderingar/önskemål om eran ehandel. Vi storhandlar minst en gång/månad och får mellan 6-8 pappkassar varje gång. Vi använder inte kassarna mer än till att lämna återvinning i och häromdagen slängde jag över 100 av era kassar direkt i återvinningen. Mitt första önskemål är man kan lämna tillbaka påsarna till er så ni kan använda dom igen. T ex att ni klistrar på en ny etikett på den befintliga påsen eller kanske sätter fast namnlappen med en häftklammer så den är lätt att dra bort. Vid varje tillfälle vi handlar online får vi kvittot utskrivet på två A4 ark. Jag skulle önska att man kunde få dom kvittona med i kivra appen. Tack och ha en bra dag"

Recycle: Alla pappkassar ovan. 

Rot:

In: Jag fick "ärva" morfars plommon servis i somras och nu hade han hittat en skål till som jag fick ta med hem. 

Sopor: Kompressen och tejpen efter mitt blodprov på vårdcentralen. 2 tuschpennor som yngsta dottern glömt sätta tillbaka korken på som torkat. 


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...