onsdag 7 april 2010

Mathandling och skålmössor

Jag hittade mina skålmössor eller skålhättor som dom kallas. Jag är så trött på plast. Efter att jag såg En ocean av plast på tv så vill jag leva ett liv utan plast. Jag har med mig en påse när jag ska shoppa. Expediterna är väldigt snabba att slänga ner saken jag köper i en påse. Men jag försöker verkligen att säga ifrån påsen. Ibland tittar dom på en (oftast) som om man är ett ufo eller något. Bara för att man inte vill ha en plastpåse??? Maken plastar in all mat, grönsak som blir över med plastfolie. Jag gör det inte och får skäll. Det är därför jag vill ha skålmössorna.

Plastpåsar som jag använder till bröd och annat tvättar jag i tvättmaskinen för att kunna återvinna. Apropå återvinna så var jag och M till återvinningen innan vi handlade. Mjukplasten och hård plasten var numera i samma behållare. Hur kommer det sig??? Hårdplasten blir ju ny hårdplast och mjukplasten bränner dom. Vi köpte nästan 4 kilo köttfärs. Det var extrapris och våran färs börjar ta slut. Jag plastar in färsen i lagom stora bitar när jag kommer hem. Jag måste komma på något annat sätt att förvara färsen i frysen. Burkar är för stora. Hm.

Jag tvivlar starkt på att mathandlingen i april kommer att gå på 2500 kronor. Handlingen idag gick på nästan 1900 kronor. Gulp!!! En rostbiff kostade 220 kronor!!!! 140 kronor kilot!!! Tur att M bara fyller 18 år en gång. Färsen gick på nästan 200 kronor. Maken och jag har pratat om att skaffa en kaffekvarn. Om man köpte 3 paket med Gevalia hela kaffebönor fick man en kaffekvarn gratis från Bosch.

En grej försvunnen från min vill ha i köket lista. Nu ska jag bara komma på hur mycket kaffe man ska använda. Hur kommer det sig att hela bönor var mycket dyrare än malt kaffe?? Det borde ju vara tvärtom eftersom kaffetillverkarna sparar in en del i tillverkningen. En kaffekvarn kostar ca 200 att köpa så jag kan kanske dra av 200 från 1900 eftersom jag sparade det. Men om jag inte hade köpt kaffekvarnen hade jag ändå sparat 200. Sen köpte jag 15 burkar vita bönor från Heinz, vi äter mycket bönor. Men dom burkarna kommer räcka till efter sommaren. Heinz har en samlarkampanj. Om man skickar in streckkoder eller kvitto från 5 burkar vita bönor får man en film. Det fanns 4 filmer att välja mellan. Lassie ville vi inte ha. Jag mailade kundtjänst och frågade om man fick flera filmer om man köpte fler bönor. Vilket man fick. Så egentligen kan jag dra av 450 kronor till från 1900 eftersom jag får 3 filmer också. Fast å andra sidan hade jag inte köpt filmerna.Med posten kom det 3 kjolar jag köpt till L på Tradera. Nu är alla hennes kläder i storlek 134/140 ordnade och alla sommarkläder är också ordnade. Det känns bättre att köpa kläderna begagnat även om det kan bli dyrare med frakten. Kjolarna kostade 120 kronor för alla 3 så dom blev billigare mot att köpa nya. Sen fick jag 3 trisslotter för att jag är med i den lokala tidningens läsarpanel och har svarat på en massa undersökningar. Jag vann 25 kronor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Bakat baguetter, läfsor och Smålandslimpa.  2 Köpt 5 paket kaffe till på extrapris. Tre på Hemköp på väg hem från jobbet och 2 på Willys ...