torsdag 6 november 2014

När räknas små pengar som stora?

Jag köpte en jättefin adventsbelysning på kyrkans loppis i somras. Jag blev kär i den och den kostade bara 30 kronor. När jag kom hem provade jag den och den var sönder. =( Jag mailade Hemtex (den låg kvar i kartongen) om man kunde köpa reservdelar till den. Vilket man inte kunde. Jag har letat lampslinga som passar och jag har efterlyst lampslinga. Inget resultat. Nu när jag rensar la jag den med sorg i hjärtat i elektronikåtervinningen. Jag är sur på den som lämnade in en trasig sak till kyrkans loppis. Sen ska loppiset kolla igenom alla elektroniksaker dom får in så lite sur är jag på dom också. Det är inte dom 30 kronorna det var det att jag tyckte så mycket om lampan och så gärna ville ha den. Dom säljs inte längre heller. Det fick mig att börja fundera på pengars värde. Jag sålde Pippi Långstrump pepparkaksformar genom Facebook häromdagen. Jag ville ha och fick 30 kronor för dom. Det var flera stycken som ville ha dom och en la sig i min annons och skrev att hon också hade och att hon skulle lägga upp en egen annons. Vilket hon gjorde. Hon ville ha 20 kronor eller bud och fick 51 kronor för sina formar. Om jag gjort samma så hade jag alltså fått 21 kronor mer. 21 kronor är inte heller mycket. I lördags hade vi en annons i den lokala tidningen under säljes. Den ena hushållsassistenten var ute för 800 kronor. Vilket egentligen är billigt. Bara delarna till kostar 4.500 + själva maskinen. Nu är ju den äldre men när det gäller hushållsassistenter har jag hört att äldre är bäst. Ingen ringde. Så jag la ut den på Blocket för 500 kronor och det var 12 stycken som vill ha den. Så nu känns det som om jag förlorat 300 kronor. 300 kronor däremot är en hel del. Men många 20:or blir också mycket. Även om den lilla summan känns liten. Många bäckar små stämmer så bra när det gäller pengar.
Ny flytande tvål är gjord. Den här gången använde jag tvålrester som jag sparat. Flytande två att köpa kostar 39,80 liter och det blev 4 liter av mina tvålrester så jag sparade alltså 159,20 kronor + att det inte blir några förpackningar att slänga. Vi har flytande tvål på toaletterna, i köket och när vi duschar. I badrummet har vi även en fast tvål som vi tvättar oss med bara vi i familjen. Se här hur jag gjorde.
Inköpslistan för morgondagens tiodagars handling på Ica och matsedel för dom närmaste 30 dagarna är skriven. Målet är att sänka maten till 2000 kronor/månad. Den här månaden var dock halva blocket fullt med saker som var slut som vi skrivit upp innan. Det blev dock inte så mycket ändå på dom tre listorna så målet med 2000 kronor känns fortfarande uppnåeligt. Det enda extra som händer är fars dag på söndag. Tårtbotten är redan fixad (jag gjorde dubbel sats och frös den ena sist). Grädden är också fixad. Extrapris om man köpte två grädde på Coop sist och eftersom jag visste att jag behövde ha två inom närmaste framtiden så nappade jag. Det enda som ska köpas är Dumle som jag ska fylla tårtan med.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...