måndag 16 augusti 2021

Veckans zero waste

Min hemester rullar vidare och mitt ena mål med semestern var att läsa alla mina zero waste böcker (8 stycken) och det har jag gjort. Jag och maken tog med yngsta dottern och Izzy på en roadtrip. Popcorn blev opererad och vi vill ha något annat att tänka på. Först åkte vi till en gård som säljer egenodlade ekologiska grönsaker och rotfrukter. Vi köpte potatis, gulbetor, morötter, vitkål och broccoli. Sen åt vi lunch på ett värdshus. Efter lunchen åkte vi til en gårdsbutik som säljer massor med olika produkter från lokala producenter. Den ligger bara 15 minuter från oss så kanske den nya äggleverantören? Där köpte vi must, hamburgare (som jag egentligen ska börja göra själv men hellre hamburgare från en liten lokal producent med glada djur än från Ica eller Coop) gösfiléer, läsk från det lokala bryggeriet, ostkaka och hundkex i lösvikt. Jag har letat efter hundkex/hundgodis i lösvikt som Izzy och Popcorn gillar och så finns det i grannbyn!

Det är nu min tredje semestervecka och det enda vi slängt (förutom det jag skrev förra veckan) är: liftkorten från 2012. En trasig penna. En trasig gummisnodd. Såna där typ resåbandsgummisnoddar som sitter runt blombuketter. Jag fick blombuketten som tack från en som kom på klädbytarträffen jag anordnade. 

Refuse: Vägrade ta engångsservetter när vi var ute och åt när vi gjorde våran roadtrip. Vägrar numera köpa färdiga pommes i frysförpackningar. Dels är påsen av plast och dels innehåller många av dom  palmolja. Så jag gjorde egna pommes i airfryern av potatis från gården ovan. Den fick godkänt av familjen.

Reduce: 2 liftkort från 2012 slängt. Jag trodde allt var genomrensat och att jag visste var allt fanns och allt vi har. Men det gjorde jag inte! Jag kollade igenom tidskriftssamlarna i förrådet. I den ena trodde jag maken hade sina biltidningar men när jag tittade var det inte det. Utan yngsta dotterns travtidningar och travpapper. Hon rensade ut alla utom två häften. Jag skulle ha klädbytarträff och rensade igenom min garderob för säkert minst 100 gången senaste tiden. 10 plagg till försvann ut. Kom på efteråt att det börjar bli höst så om jag hade tänkt till innan så hade jag kunnat plocka bort sommarkläderna. Nu får jag rensa igenom den igen. 

Reuse: Jag har handtvättat mina bhar men tröttnat på det så jag har använt ett kuddfodral jag fick av svärmor till tvättpåse och tvättat dom i tvättmaskinen. Kuddfodralet har varit för tätt tror jag för bharna blir inte fräscha. Så jag sprättade bort dragkedjan från kuddfodralet. Sydde en påse av en bit spetsgardin som jag hade över sen jag sydde frukt och grönt påsar. Sydde fast dragkedjan. Jag hade klädbytarträff med kläder som vandrat klart i min swoppåsegrupp och andra utrensade kläder och hittade 2 "nya" plagg. Jag böt bort tre böcker mot två andra böcker. Popcorn får bara gå max 5 minuter i koppel i trädgården i minst 3 veckor nu så jag fick låna en hundvagn av en kompis så hon kan få följa med på promenaderna med Izzy. 

Recycle: Plasten har blivit mindre. 

Rot: Trådarna och tygbitarna som blev över när jag sydde tvättpåsen. Päls från vi klippte Popcorn och Izzy. 

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...