måndag 5 december 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Tiden räcker som jag skrivit förut inte riktigt till just nu. Så för att frigöra lite mer tid och känna mig mindre stressad så har jag slutat som admin för en grupp på FB (mobilen plingade hela tiden av folk som ville bli medlemmar och som anmälde varandra för olika saker). Jga har börjat få stressryckningar i ena ögonlocket så behöver verkligen ta det lite lugnande. Verkligen jättejobbigt. Hoppas ingen på jobbet börjar tro att jag flörtar med dom =O
Vägrar köpa en massa saker bara för att i julklapp så bjöd min farbror och min morfar på julbord i förskottsjulklapp istället för en sak.
Vägrar ha en massa lån så två (av dom fyra) JAK lånen är helt färdigbetalda. Vi fick tillbaka 22.000 på solcellerna av kommunen som vi betalade av lån med.

Reduce:
1 äggklocka slängt.
5 kakformar som suttit som prydnad på kryddhyllan gett till Erikshjälpen.
5 oöppnade hudkrämer gett bort (räknar bara förbrukningsartiklar om det är hela oöppnade förpackningar).
3 vegetarisk tacokryddmix gett bort.
1 par termobyxor i L:s nästa storlek gett till en kompis vars son behövde den storleken nu.
1 förvaringspall sålt.
1 stor golvljusstake gett bort.
5 ljusmachetter lagt i lådan för omvända julkalendern.
1 lampa lagt i lådan för omvända julkalendern.
3 böcker som L rensat ut lagt i lådan för omvända julkalendern.
1 batteridriven blomkvist lagt i lådan för omvända julkalendern.
2 ljusstakar lagt i lådan för omvända julkalendern.
En sak som jag glömde förra veckan. Ett evighetskaffefilter som sett bättre dagar slängt (ett nytt i tyg köpt från Etsy in så inget ut).

Summa: 29 saker.

Reuce:
Planterade ett skott från den stora aloe vera plantan i en plastburk som jag hade hemma.
Jag hade en lampa som jag gjort skärmen på som satt som läslampa vid en korgstol i sovrummet. Jag satt aldrig där och läste så jag skruvade ner lampan. Eftersom jag gjort den själv ville jag ha den kvar. I TV rummet satt en liknande lampa fast med den vanliga skärmen kvar. Jag böt ut "min" lampa mot den lampan. Lampan i TV rummet satte jag på L:s rum. Hennes sänglampa ger inget bra läsljus och jag "tvingar" henne att läsa en halvtimme innan sovdags istället för att surfa på mobilen. Hon har svårt att somna så jag skulle se om det hjälpte.

Recycle:


Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
En sak som jag glömde förra veckan. 1 kaffefilter helt i tyg köpt från Etsy.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...