måndag 8 augusti 2022

Veckans zero waste

Jag uppdaterar inte alla utsaker här så följ mig gärna på instagram för mer uppdatering. 

 Refuse: Skrev på ett förbud mot onödig plast som Håll Sverige rent stod bakom. 

Reduce: Sålt en jordglob, en tavla och 2 böcker. Gett bort två små discokulor. Lagt en ljusslinga i elavfallet. Gav grannen som odlar alla tomma innekrukor (15++). Gav bort två stora krukor som stått utanför entrén, en liten tv, en dvd/vhs spelare, en stepupbräda,  

Reuse: Linneas sänglampa var sliten nere vid kontakten och lindad med eltejp. Vi har/hade en annan liknande sänglampa som jag gjort en ny lampskärm på som satt som läslampa inne i tvrummet. Den används aldrig så jag tog den och satte som sänglampa på Linneas rum. Linneas gamla lampa hamnade i elavfallet. 

Linnea fick ärva min hotellkudde och jag tog en vanlig kudde som vi sparat till gäster. Behövdes då fler vanliga örngott så jag sydde två örngott av ett bebislakan som legat i en hundkorg jag gjorde av en resväska för flera år sen. 

Recycle: En hög med sparade kartonger och bitar av presentpapper. 3 plastmuggar som jag fick för flera år sen av min morfar och skulle ha som sök

Rot:

Sopor: En skylt i porslin som det stod Susans room på som mamma eller pappa eller båda? köpte till mig när jag var liten, när dom var i London. Först satt den på mitt rum, sen på syrummet. När syrummet blev förråd och skulle bli toa någon gång i framtiden la vi skylten i förrådet (den var då sönder i två delar) och satte en pottgubbe på förrådet. 

In: 


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...