måndag 31 oktober 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Lagt in om e-faktura hos transportstyrelsen. Både för vägtullar och bilskatten. Min förhoppning är att alla pappersräkningar ska försvinna så alla pärmar försvinner. Sen ett extra plus vore om alla räkningar oavsett form försvann.
Vägrade köpa maskindiskrengöringsmedel när diskmaskinen behövde rengöras. Tror och hoppas vi i alla fall, den stänger av sig själv mitt i programmet. Rengjorde diskmaskinen med bikarbonat och citronsyra.
Vägrade köpa en film som jag ville se och letade reda på den i fullversion på youtube. Before the flood med Leoanarod DiCaprio. Den handlar om klimathotet. Det den enskilda gör gör vi nästan allt redan. Konsumera annorlunda: Vad man köper. Vad man äter och Hur man får sin el. Köper det mesta begagnat (men drar ner på prylar så köper mycket mindre). Har vegetariska dagar och äter mycket ekologiskt och närodlat. Solpaneler på taket. Målet är solpaneler på hela taket (vi måste bara spara lite mer pengar först fr att slippa lån).

Reduce:
Spökpyntet är uppsatt så ett perfekt tillfälle att rensa igenom det. Ett till swap-in är gjort. Lite mer folk den här gången så lite mer saker bytta.
5 spökpynt lagt i återvinningen/eldat upp.
4 spökpynt gett bort.
3 andra spökpynt gett till en kompis barn.
1 brödkorg gett bort.
13 saker swappat bort.
1 maskeraddräkt bytt bort.
2 böcker gett bort via bookmoch.

Summa: 29 saker.

Reuce:
L och jag pysslade om två glasburkar till två mumieljuslyktor.

Recycle:
Plasttunnan var mindre än halvfull. Papperskartongen var full. Får nog byta tillbaka till den större kartongen igen. Vi får ju mammas tidning varje dag så våran pappersåtervinning blir mer (hennes blir å andra sidan mindre).

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna. Bananskalen ligger dock i frysen och väntar på att bli te.

In:
1 par skor, 1 tomtekudde, två skålar och en tavla swappat till mig.
3 böcker till handledarutbildningen köpt. Jobbet ville inte betala dom tyvärr så jag betalde själv. Jag lånade dom på biblan först men folk ville ha dom efter mig så jag kunde inte låna om dom. Jag hamnade efter i arbetet när böckerna var borta och jag fick köa att få dom tillbaka så kapitulerade till sist. Förhoppningsvis kan jag sälja dom vidare när kursen är klar.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...