måndag 17 oktober 2016

Veckans zero waste

Känner att livet snurrar lite för fort just nu så hinner inte med bloggen. Veckans sparade pengar är för tillfället lagt på hyllan. Veckans zero waste kommer jag fortsätta med, mest som peppning för mig själv. Är lite mer aktiv på instagram där jag heter zerowastemamma.

Refuce:
Vägrar fortfarande köpa krukväxter i kruka så köpte skott av paradisträd och monstera på Tradera och fler skott av elefantöra på FB.
Vägrar att köpa hamburgerdressing i plastflaska så gjorde egen hamburgerdressing (majonäs, ketchup, senap och bostongurka). Maken och jag tyckte den blev godare än köpt. L äter inte dressing till sin hamburgare och M var inte hemma när vi åt hamburgare. M fick smaka den dagen efter (vi sa inte var det var) han svarade "det smakar som hamburgerdressing". Vilket det ju var så godkänt av M också.

Reduce:
Svårare och svårare att få ihop utsaker. Målet med 6000 saker ut 2016 är uppnått för ett tag sedan så sakerna som försvinner ut nu är bara bonussaker. 7000 saker ut 2017 tror jag är ouppnåligt och det målet lägger jag troligtvis på hyllan. Om det mot förmodan skulle försvinna ut 7000 saker 2017 så är det bra gör det det inte så spelar det ingen roll.
1 topp som jag inte ville ha kvar gett till Myrorna.
9 tidningar som jag sparat sen 2008 lagt i återvinningen.

Summa: 10 saker.

Reuce:
Gjorde bananpannkaka av några bruna bananer. Gjorde fattiga riddare av några brödkanter. Gjorde äggskalspulver av äggskalen och bananskalste av bananskalen.

Recycle:
Förra veckan lämnade vi aldrig återvinningen (jag jobbade och maken glömde bort det). Plasten var dock bara halvfull ändå. Kartonglådan blev helfull. Glas- och metall (samma låda) halvfull. Tidningar halvfull. Vilket betyder att vi skulle kunna lämna återvinning varannan vecka istället för nuvarande varje vecka.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
1 blomstringhylla köpt.
1 flätad termos köpt.
12 par strumpor fått av mamma köpta på en marken.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...