måndag 3 oktober 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Vägrade köpa en massa saker när L och jag var på Rusta och köpte hygienartiklar och en massa godis till S.
Eftersom maken och M vägrar att sluta med hushållspapper gör jag det bästa av situationen och samlar på koderna (Serla) som jag byter mot hushållsark. Inte så zero waste jag vet. Serla har nu slutat med bara arken utan man måste välja en hållare med ark. Vilket resulterat i att jag har (hade den ena gav jag bort) två hållare. Så jag slängde iväg ett mail till Serla om att man borde kunna välja bara arken igen. Finns en gräns för hur många hållare man behöver.
Anmälde mig inte till Buzzador kampanjen Arla kvarg. Gillar inte kvarg.

Reduce:
Sakerna fortsätter att försvinna ut. 7000 målet är uppnått och nästa mål blir troligtsvis 8000 saker ut 2017. Frågan är då om jag ska räkna årets saker och dra av av dom 8000 sakerna? Men om det då försvinner ut 1000 mer saker i år så blir ju 8000 strecket uppnått redan i år. Vad blir då nästa steg? Men om jag inte räknar sakerna som försvinner ut nu så kommer jag inte uppnå 8000 saker ut nästa år.
1 kaffekapselställ gett bort (förvarar kapslarna i en burk så dom inte blir feta av stekoset). Vill göra mig av med kapselmaskinen också men maken vill ha den kvar. Han använder den max 1 gång/månad och då skulle han kunna ta en kopp snabbkaffe istället om han tycker att han inte hinner brygga kaffe på morgonen. Eller sätta på kaffet innan han går och byter om.
1 elvisp med 5 delar bytt bort.
27 ark med dataetiketter på (använder hängande etiketter för att kunna återanvända dom) (tjugofyra etiketter på varje ark men räknar bara arken).
2 skolböcker sålt.
77 kakelplattor som blev över efter att vi gjorde köket gett bort.
1 smörgåsjärn gett bort.
2 rökelsekar och 4 förpackningar med rökelser gett bort.
1 par ballerinaskor lagt till Röda korsets deponi. Mina älsklingsskor som maken lagat flera gånger går inte att laga mer.
1 par av mina strumpor som hade mer hål än strumpa lagt i röda korsets deponi.
1 glas som gick sönder slängt.
36 stenplattor gett bort.
20 + saker maken slängt på tippen (tomma kartonger, delar av våran gamla säng + en del annat).
En cykelhjälm slängd (den hade torkat sönder i ytterplasten, S gamla som L ärvde och använt) en ny in så inget ut.
1 tunika med jättekonstiga ärmar som lägger sig i allt man gör gett till Myrorna.

Summa: 179 saker.

Reuce:
Äggskal som jag gjort kalkpulver av.
Äppelskruttar ligger och torkar till te.
L ville ha en agility bana till Popcorn. Hon och maken gjorde en av några elrör vi hade hemma och en rockring.

Recycle:

Rot:
Äpplena efter att jag gjort must två gånger.

In:
1 cykelhjälm.
2 smoothieglas med sugrör.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...