måndag 19 september 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Vi hade helt slut på matbröd så när jag och L hade andra ärenden svängde vi in på det ekologiska konditoriet i grannbyn och köpte frallor. Jag hade då med egen påse och vägrade en plastpåse till brödet. Vi lyxade till det och köpte bakelser. Dom fick jag i en tårtkartong av papp. L äter inte bakelser utan ville ha chokladbollar. Återigen vägrade jag plastpåse och bad om och fick chokladbollarna lagda i kartongen bland bakelserna.

Reduce:
Hittills har 6670 saker lämnat det P:ska hemmet. Vi har tre skohorn. Ett eller max två räcker. Så ett tänkte jag ta med till jobbet och hänga i mitt skåp. Lite lättare att få på sig skor då. Det försvinner från huset men är kvar i min ägo så ska jag räkna det då?
1 skolbok sålt.
18 Halloween kläder inlämnade till second hand barnaffären som säljer på provision. Sista kvarlevan efter mitt försök till uthyrning av barnmaskeradkläder.
4 kylklampar gett bort.
30++  pysselsaker gett bort till en som ville ha pysselkalas för sin dotter.

Summa: 53 ++ saker.

Reuce:
Satte en sats äppelcidervinäger med skal, skrottar och halvruttna äpplen.

Recycle:
Plasten fortsätter att minska. Tidningar och kartong var något mer.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
Ingenting.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...