onsdag 14 september 2016

Veckans sparade pengar

Som börjar med en sak som jag glömde förra veckan.

1 Gjort två flaskor luftfräschare till badrummet. Förutom att det blir mycket billigare än köpt så sparar den in förpackningar. En köpt förpackning kostar (jag tror det är) 28 kronor. Min hemgjorda kostar max 3 kronor.

2 Plockat en massa nypon och torkat dels i ugnen dels på torknät. Ska bli nyponsoppa.

3 Plockat dom sista röda vinbären och har lagt dom på tork.

4 Gjort picklad lök som vi ska äta till hamburgare, kebab och taco bland annat. Killarna åt den till hamburgaren när jag jobbade lördag kväll (L äter inte lök) och den fick godkänt.

5 Gjorde maränger som jag gjorde marängsviss av som vi åt till fredagsmys.

6 Silade av vinägern som jag satte för ett tag sedan, det blev 1,5 liter.

7 Lagat ett av L:s linnen.

8 Satt en sats äppelcidervinäger av några dåliga äpplen jag hämtade hos mamma.

9 Plockade då även en hög med ätbara äpplen som vi äter.

10 Fick en stor kasse full med plommon av en jobbarkompis som ihop med nummer 9 är den frukten vi äter nu. Så köper ingen frukt för tillfället.

11 Gjort en kanna med iste av jordgubbsblad. Superlätt. Jag kokar vattnet men man kan ta kallt vatten så kan man börja dricka på en gång. Häll vatten över jordgubbsbladen och låt stå och dra en stund. Sila. Ha i lite socker om man gillar socker i teet. Låt kallna om du inte använde kallvatten.

12 Mamma, jag, S och L hade namnsdag så jag plockade ihop en goodiebag till mamma av saker jag hade hemma. Brie ost som var kvar sen kräftskivan och ett paket kex från kexfabriken. Marmelad hade hon kvar annars har jag flera burkar på lut där med.

13 ICA hade billig kycklingfilé för några veckor sedan, jag köpte då flera paket. Så söndag kväll gjorde jag baconlindad kycklingfilé tillsammans med den sista m biten mögelost som var kvar sen kräftskivan.

14 Sålt saker för 150 kronor.

15 Solpanelerna har levererat den här veckan också. Sedan vi installerade den har vi sparat in: 301,06 kronor. 93,06 kg koldioxid. 177,11 kWh.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...