fredag 23 september 2016

Prylar, saker, grejer och vad händer nu då?

Förra året rensade familjen P ut 6000 saker. I år har (vilka saker se nästa utlista) 7000 saker försvunnit ut. Jag har längtat och längtat till 7000 ut strecket ska vara nått. Men nu när jag har uppnått det så börjar det kännas men nu då? Vad blir målet nästa år? 8000 saker ut? Vi och säkert nästan alla med oss har över 1 miljon saker, grejer, prylar i sina hem. Jag har inte räknat dom och tänker inte göra det heller men om man tänker efter så är det hur mycket som helst. Sista sakerna för att nå 7000 var rätt svåra att komma på så är 8000 ens möjligt? Vissa saker vill jag ju ha kvar. Även fast dom egentligen är onödiga. Som exempel har vi 3 olika sorters vinglas. Alla är vitvinsglas. Alla sorterna innehåller 12 glas. Det blir 36 vinglas. Och vi dricker nästan aldrig vin. På helgerna dukar vi dock med ena sortens vinglas och dricker annan dryck ur dom (vatten och mjölk, maken dricker vin). Det andra setet hänger i taket över makens bar och det är en snygg grej som jag vill ha kvar. Tredje setet är kristallglas som står i vardagsrummet och aldrig blir använda. Vid eventuella fester eller kalas använder vi vinglasen från IKEA som är dom vi använder på helgerna med. Samma sak med mattallrikar där har vi också 3 set med 12 tallrikar i varje set. Tallrikarna vi använder till vardags. Måsen som vi använder ibland när det är kalas. Fiskservisen som vi aldrig använder men som jag fick ärva efter min farmor och vill ha kvar.
I och för sig strävar vi efter en minimalistisk livsstil men vissa saker måste man ju ha. Måste varierar från var man bor och vad man är van vid. I varmaste Afrika måste man inte ha vinterstövlar och en vinterjacka. Maken har i och för sig fortfarande inte rensat sin garderob, sitt nattduksbord, hobbyrummet och inte klart garaget men finns det ens 8000 saker på dom ställena?

1 kommentar:

Esbe sa...

Spännande tanke... men du kanske bara ska se hur mycket mer du kan rensa ut?
Eller hitta något annat att uppnå fler minimalistiska mål. Odla mer hemma? Både inom- och utomhusodling. Vi är självförsörjande på chili :) Mamma gav oss en planta förra året som bara växer och växer! I vår ska jag försöka få igång såväl tomat- som paprikaodling.
Lycka till med allt!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...