måndag 8 augusti 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Vägrar att köpa cd skivor så har dammat av min Spotify och lyssnar på låtar den vägen.

Reduce:
Maken har kommit in i världens rens. Han håller på både i hobbyrummet (som ska bli ett sovrum) och garaget. Så sakerna som är lämnade på tippen den här veckan kommer att följas av många många fler. Ligger redan en jättehög till på garagegolvet och väntar på flytt till tippen. Han har inte rensat sen vi flyttade in för 25 år sen så finns en hel del att gå igenom.
1 skrivbord gett bort.
1 lampfot och 1 lampskärm gett bort.
10 ++ galgar gett bort.
1 lakan som hade mer hål än lakan lagt i Röda korsets deponi.
1 mobilfodral som gått sönder slängt.
20 ++ (en billast full) med grejer slängt på tippen. Bland annat kantband i trä som hade ruttnat av att sitta i jorden, tomma färgburkar och en hög med elgrejer.

Summa: 35 saker.

Reuce:
1 lampskärm (tyvärr köpt på Erikshjälpen för jag hade ingen passande hemma) gjort om till en plastfri tårtkupa. Alltså en sån man fraktar tårtor i. Jag använde ett örngott jag hade hemma och bit tyg som jag också hade hemma och klippte till ett band. Jag gjorde så den går att ta av så den går att tvätta om det skulle behövas.
Gräset som maken grävde upp där han la plattorna la han där lekstugan hade stått och det var ett stort hål.
Tog skott av två av mina palettblad och planterade i kompostjord. Dom står på en docksäng som jag köpte på kyrkans loppis för 30  kronor. Jag köpte den för att ha den som blombord.

Recycle:
Återvann allt som gick på våran minisemester. Scandic har sopsortering av papper/kartong, matrester och glas. Plasten som blev samlade vi i en påse och tog med hem.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
1 bok köpt på IKEA. Kloka hem skrev om den i senaste numret och jag kände att jag ville ha den. Den var bra men jag lärde mig inget nytt. Användbar - vänligare hem hette den.
1 kryptunnel fått till Popcorn av en kompis.
När vi var i Göteborg gick vi till Fram ekolivs. En zero waste affär som helt klart är värt ett besök. Nummerlapparna var lappar i hårdplast som användes om och om igen. Det var massor med stora bulk lådor som man plockade ur. Papperspåsar istället för plast till lösvikten. Sen fanns det även färdigpackade varor som vissa tyvärr var gjorda i plast. Vi köpte jordnötter, cashewnötter och bananchips ur lösviktslådorna. Två tandborstar i trä till mig och L att ha i necessären. Maken ville inte ha någon. En påse ekologiska bananer. Tyvärr då förpackade i plast som alla ekologiska bananer är.



1 kommentar:

Esbe sa...

Hej! Måste opponera! Alla ekologiska bananer är inte inslagna i plast! Igår handlade jag på Coop i Leksand och de var inte inslagna. Har varit med om det på fler ställen. Det finns hopp, med andra ord!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...