måndag 22 augusti 2016

Veckans zero waste

Refuce:

Reduce:
Sommarkläderna är rensade och nerburna i källaren. Höst och vinterkläderna är rensade och upptagna från källaren. Maken är igång och storrensar (verkligen storrensar) garaget. Flera saker är ute som skänkes och väntar på sina nya ägare. Målet med 7000 saker ut 2016 börjar närma sig. Jag kommer därför ha den sammanlagda summan varje vecka fram tills målet är uppnått. För att peppa mig själv till att rensa mer. Hittills innan veckans utsaker är räknade har det försvunnit ut 6470 saker från det P:ska hemmet.
En gummibåt såld (7 delar).
1 matlåda gett bort.
28 av mina och L:s kläder gett till Erikshjälpen/Röda korsets deponi.

Summa: 36 saker.

Reuce:
Staketet som satt på baksidan sitter numera äntligen på framsidan. Det på framsidan höll på att falla ihop. På baksidan planterade vi hallonhäck för flera år sedan men sparade staketet (som var rätt nytt, det på framsidan hade suttit sen huset byggdes nästan) för att kunna byta ut det på framsidan.
Planterat ett palettblad i en plastburk som jag gjorde om till innekruka.
Jag swappade till mig en ljusstake på ett swapin som jag hade. Jag ville ha den som väggljusstake. Så den
är isärsågad och målad med hemgjord bets. Blanda vinäger, svinto och kaffesump och låt stå minst 4 dagar. Måla.

Recycle:
Sparade dom tomma tacosås burkarna och ska ha och frysa kidneybönorna i nästa gång. Skulle behövt en aning större burk. Nu frös jag dom i plastpåsar. Plastpåsar är en sak som jag förutom hushållspapper vill sluta helt med.
Sparat dom tomma mjölkkartongerna med skruvlock och ska hälla den hemgjorda äppelmusten i

Rot:
Förutom dom vanliga skalen och skrottarna (som har minskat rejält sen jag köpte en rotfrukstborste) grobladen som blev över när jag silade grobladsplåstret. Kamomillen som blev över när jag silade kamomillteet till makens öga och L:s hårbotten.

In:
Ingenting in den här veckan =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Du kommer alltid med så bra tips, varför har man inte kommit på att spara i mjölkkartongerna med skruvkork och spara i dem? Du är fantastisk med dina tips!
Spara, spara, spara , tack för tipset!
Kram!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...