måndag 15 augusti 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Refuce singel use är mitt motto så engångsartiklar göra sig ej besvär hos oss. Tyvärr vägrar familjen P fortfarande att sluta med hushållspappret men jag hoppas få bort det också en dag.

Reduce:
Innan veckans utsaker är räknade har 6384 saker lämnat det P:s ka hemmet hittills i år.
Maken har fortsatt rensat garaget och det försvinner massor massor ut. Vi har bott i huset sen 1991 (vi köpte huset av mina föräldrar som lämnade kvar en del grejer) och garaget är aldrig rensat förut. Uteleksakerna har vi i en låda på altanen och i en låda i garaget. Nu är alla uteleksaker genomrensade så alla fick plats i lådan på altanen.
1 muffinsjärn bytt bort.
2 krukor bytt bort.
10 trasiga badmintonbollar och andra trasiga uteleksaker slängt.
1 bensindunk gett bort.
1 snickarlåda som maken bygge till M när han var liten gett bort.
1 gasgrej till en gasoltub gett bort.
Två brödpenslar i plast gett till Erikshjälpen (kyrkans loppis har stängt för säsongen). Köpte en i trä så 1 ut.
17 uteleksaker gett bort (bland annat sex badmintonbollar och fem racketar).
1 batteriladdare sålt.
1 handduk lagt i Röda korsets deponi.
50 ++ av maken slängt på tippen grejer.

Summa: 86 saker.


Reuce:
Tog skott av elefantörat som jag hade och planterade och ställde bredvid palettbladen på blombordet/docksängen. Jag hade ingen passande kruka att plantera det i så jag tog en plastburk och gjorde hål i och använder som innekruka.
Jag är nästan helt säker på att maken har slutat läsa så jag avslöjar en julklapp till honom. Häromdagen sa han att det vore kul att ha en ratt till datorn och ett bilspel. Igår var det en som skänkte en ratt till datorn, pedaler och ett bilspel så jag och L åkte dit och hämtade det. Makens julklapp fixad. =)

Recycle:
Nu när maken hårdrensar garaget så blir det mer återvinning av alla sorterna.

Rot:
För att minska ner på skalen som blir så gör vi rent potatis med handen istället för att skala dom. Nu är en rotfruktsborste köpt för att göra jobbet enklare och för att vi ska kunna borsta istället för att skala morötter också.

In:
1 brödpensel i trä.
1 slickepott i trä.
1 rotfruktsborste i trä.
1 dataratt, 1 set med pedaler och 1 bilspel fått som maken ska få i julklapp.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...