måndag 1 augusti 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Vägrar att köpa fler dvdfilmer. Vi hyr dom istället. Antingen från hyrbutiken inne i stora staden eller via Viaplay. M och L ville gå och se Zootropolis på bio men det blev aldrig av. Nu finns den att hyra på Viaplay för 49 kronor. Så vi gjorde en familjemyseftermiddag och hyrde Zootropolis och åt glass. Nu väntar jag bara på att Ghostbusters 3 och Husdjurens hemliga liv ska komma som hyrfilm också. Jag får inte gå på bio för barnen P för jag skrattar för högt och för mycket.
Vägrade att ge en kompis son som fyllde år en sak så gav honom en entré till Lek och buslandet istället. Han, hans mamma, jag och L var där och fikade/busade av oss i onsdags.
Hjälpte maken att fixa så hans kreditupplysningar via UC kommer till en digital brevlåda istället för som papperspost.

Reduce:
1 gasoltub gav bort.
1 Babyborn docka, 1 dockvagn, 1 skötbord/badkar, 1 dockmatstol och minst 30 tillbehör sålt.
1 korg gett bort.
1 bensintank gett bort.
Ett förkläde som jag fick av maken för kanske tio år sen som nu är jättefläckigt lagt till Röda korsets deponi (ett nytt in så inget ut).
En hamburgergrill sålt (5 delar).

Summa: 41 saker.

Reuce:
Fick en massa stenplattor gratis förra sommaren. Dom har legat på framsidan fram tills nu när maken har gjort en liten uteplats/gång på framsidan. Plattorna som blir över kommer vi att skänka vidare.
Maken har lagat en av mina sandaler som hade gått sönder. Sulan hade lossat från övriga skon.
Luftkonditioneringen som vi gjorde förra sommaren av en hink och pet flaskor finns på Leva & Bos hemsidan. Jag blev intervjuade av en journalist därifrån. Förhoppningsvis kommer den i papperstidningen nästa nummer med.

Recycle:
Plasten håller sig på ungefär samma nivå.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
1 tunika köpt till L på loppis för 15 kronor (halva priset på alla kläder den här veckan).
3 klänningar köpt till mig på loppis.
1 volangförkläde (har jag velat ha ett i flera år) köpt på loppis.
1 paket med termoridbyxor, ridbyxor, ridjacka, vinterridskor, reflexväst och chaps köpt till L för 150 kronor.
1 helt couronne spel med kartong hittade på återvinningen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...