onsdag 24 augusti 2016

Veckans sparade pengar

1 Använt tygbindor.

2 Lagat två av mina klänningar.

3 M ville ha chili som matlåda så jag gjorde en sats. Betyget var att han ville att jag skulle göra chili varje helg som han kunde äta som matlåda varje dag. =) I mitt recept ska det bland annat vara kidneybönor i. Jag köpte torkade kidneybönor som jag kokade i min tryck-kokare. Koktiden blev då hälften mot kokning på platta.

4 Kidneybönorna räcker till 4 omgångar chili till.

5 Palettbladen växer så det knakar så nya skott är tagna och ett till är planterat.

6 Jag hade ingen passande innekruka utan gjorde en innekruka av en plastburk.

7 Gjort iste av jordgubbsblad som jag plockade i trädgården.

8 L har väldigt torr hårbotten. Jag gjorde kamomillte och sköljde igenom hennes hår med. Förutom att håret blev jättefint så försvann nästan det torra bara på en sköljning.

9 L har hjälpt till på en ponnyridning och tjänat poäng som hon kan byta mot t ex  travlopp eller läger.

10 Gjort 4 burkar äppelmos till. Jag gör mitt äppelmos så här: 1 kilo äpple skärs i bitar och kokas tills dom är mjuka. Jag kör dom sen i min hushållsassistent som jag fick av mamma för säkert 30 år sen. Hon köpte den begagnad av en kompis. Jag kokar upp moset och blandar med 3 hekto socker/kilo äpplen. Eftersom jag försöker dra ner på antalet frysar (eller i alla fall skrota den stora gamla boxen och skaffa en mindre energisnål stående modell) så har jag i 1 krm natriumbensoat/kilo äpplen. 1 kilo äpplen ger ihop med sockret ett kilo äppelmos vilket brukar bli en liter. Så till mina 4 burkar (som var dom enda jag hade) använde jag 4 kilo äpplen.

11 Gjort gurkmajonäs. Världens enklaste man blandar bara majonäs och bostongurka tills man tycker det smakar bra.

12 Plockade dom sista krusbären och frös till kommande smothisar. Var bara 1 liter kvar så inte så mycket att koka saft på.

13 Fick gräddfil och filmjölk över sen jag gjorde den kalla fisksåsen till kvällsmat så gjorde hemgjord dipp. Vi dippade äppelskivor.

14 När det blir äppelskrottar över från t ex dippen så lägger jag dom på torkning och dricker dom som te.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...