måndag 18 juli 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Jag vägrar att använda kaffekapslar och har investerat i en espressobryggare. Tyvärr då en sak till men man kan inte få allt.

Reduce:
Innan den här veckans utsaker är räknade har det försvunnit ut 6193 saker från det P:ska hemmet 2016. Målet med 7000 saker ut är fortfarande uppnåeligt. Jag räknar då inte alla S saker som vi har kört till ett förråd. M ska flytta hem tillfälligt och ska då bo i S rum. M:s saker kommer att förvaras i förrådet men några kommer han ha med sig. Lite svårt att rymma en hel lägenhet i ett litet rum. Jag räknar inte sakerna för dom finns ju fortfarande kvar. Om S flyttar och tar med sig sakerna så räknar jag dom som ut däremot.
Syrummet är numera helt tomt på mina sysaker. Maken fick dock för sig att det vore en bra förvaring för några av hans fiskesaker så han övertog rummet.
22 olika sminsksaker efter L sålt.
1 bh som jag aldrig använt sålt.
1 lekstuga sålt.
5 planscher på djur som satt i lekstugan lagt i återvinningen.
2 solcellslampor som satt utanför lekstugan som inte fungerade (även fast vi böt batterier) lagt i elektronikåtervinningen.
2 kylväskor gett till loppis.
1 handväska gett till loppis.
En stor tom tvättmedelshink slängt (jag vann en återvinningslåda så inget ut). Vi förvarade hårdplasten till återvinningen i den.
1 bilbana (massa delar men räknar som en) sålt.
2 tapetrullar lagt i återvinningen.
9 tygbitar lagt till Röda korsets deponi.
6 tyger gett bort.
2 prydnadskuddar gett bort.
1 påse med kuddvar gett bort.
1 bit viselin gett bort.
1 sprayflaska (sparad för att fylla med spraybalsam eller toadoft) lagt i återvinningen.
1 burk med hemgjord ringblommeolja (gjort själv och haft i flera år) gett bort.

Summa: 58 saker.


Reuce:
Rullgardinssnöret i köket gick sönder. Vi rullar upp och ner gardinen genom att dra i den så snöret behövdes inte.

Recycle:
Plasten har minskat ytterligare.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
Köpt ett insektshotell.
Köpt en espressobryggare.
Vann en återvinningslåda i en återvinningstävling på FB.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...