måndag 11 juli 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Vägrade köpa toadoftblock och en massa andra saker som jag ville ha när L och jag var på Rusta. Jag köpte bara sakerna på inköpslistan.

Reduce:
Jag har rensat igenom syrummet igen. Finns fotfarande en massa pysselsaker och tyger kvar på hyllorna.
10 böcker sålt.
3 Bariedockor och 1 Kendocka och en massa tillbehör (100 ++) sålt.
50 ++ leksaker utrensade av L gett till kyrkans loppis.
50 ++ papper som L rensat bort från sina sänglådor lagt i återvinningen.
50 ++ papper som maken som tog tag i sin rensning igen rensat bort från golvet i vardagsrummet.
100 ++ saker att göra smycken av gett bort.
35 (om jag bara räknar förpackningarna och inte innehållet) olika pysselsaker gett bort.
1 sminklåda gett bort.
1 matlåda gett bort.

Summa: 401 saker.

Reuce:
Sydde en paradhandduk av ett gammalt örngott.
Gjorde en hållare av typen Torky av en gammal glasskartong och satte i garaget. Den har hål i botten. Vi använder hushållspapper i den. Peta bort pappersullen från mitten och dra fram det innersta pappret. Dra det genom hålet i glasskartongen. Samma princip gäller när jag gjorde egna näsdukar av toarullar.
Vi hade en förvaringspall i vardagsrummet. Jag ville ha sybordet där istället och la ut pallen som säljes. Ingen nappade och tur var det. L har fått en hamster och buren behövde någonstans att stå. Hamstersakerna och sakerna till Sky behövde dessutom någonstans att "bo" efter att vi sålde L:s byrå. Så nu är pallen på L:s rum och vi fick både förvaring och hamsterbord.

Recycle:
Mer papper än det brukar vara men det beror på att maken och L tagit tag i sina pappershögar. L är klar med sin men maken har fortfarande en hög kvar.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
Ett par byxor köpt till L på loppis för 30 kronor.
En hamster till L för hon rensade så bra bland sina saker. Vi hade alla grejer till Colly förutom en hamsterboll som vi köpte. Vi köpte även en resebur, en massa mat och tillbehör till Colly (vadd, sand och godis).

1 kommentar:

Esbe sa...

Har funderat på några saker kopplade till bomull som du kanske har koll på. 1) Har några andra än Willys ekologiska bomullstops (dessutom med papperspinnar)? 2) Kan tops komposteras (utifrån tidigare nämnda förutsättningar)? 3) Hur är det då med bomullsrondeller?
Vore kul om du skriver om det ifall du vet :)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...