måndag 4 april 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Tittade igenom alla avsändare av alla kuvert den här veckan och mailade flera av dom och skrev att jag ville ha fakturan, låneansökan (dags att skriva om huslån) eller vad det nu var på mail istället.

Reduce:
Garderoberna har fått sig en rensning igen (min och L:s) då jag beslutade att vintern är slut och bar ner vinterkläderna och upp sommarkläderna. Nu ska jag bara försöka få maken till att rensa igenom sin garderob också. Vi har dom flesta av våra räkningar på e-faktura eller autogiro. Det gör att pärmarna med papper i borde minska. Men det gör dom inte. =( Något som jag försökte ändra på. Jag tittade då igenom makens tre pärmar (hans tre egna pärmar, där han ska sätta in papper, alla andra sjuttioelva pärmar är våra papper - där jag sätter in papper). Det nyaste pappret i ena pärmen var från 2010. En pärm var tom. Den tredje pärmen var från makens extremt korta karriär som fotbollstränare för L: lag. Hon spelade max tre månader innan hon tröttnade. Sen la laget ner. Nu ska jag bara få maken att rensa igenom dom tre pärmarna.
2 gardinlängder och 2 omslag gett till Myrorna. Har haft den ute som skänkes ett tag nu men ingen nappade.
2 svarta kappor som jag inte ens visste jag hade gett till Myrorna.
2 jackor gett till Myrorna.
2 jackor som L vuxit ur gett till Myrorna.
3 handdukar gett till Röda korsets deponi.
Tolv kaffekoppar och tio kaffefat gett bort. Fick sex "nya" koppar och sex "nya" fat så 10 ut.
28 av mina och L:s kläder gett till Myrorna
12 av mina och L:s kläder gett till Röda korsets deponi.
1 skrivbordsunderlägg som hade torkat slängt.
30 ++ galgar gett bort (mindre kläder = mindre att hänga upp = mindre antal galgar).
6 gamla medlemskort klippt isär och slängt.
1 fotoalbum (tomt) gett bort.
1 skrivbord slängt på tippen. Varit ute som skänkes rätt länge men var så pass slitet att ingen ville ha det.
1 blombord slängt på tippen.

Summa: 98 saker.


Reuce:
Hade några äpplen som började bli skruttiga + skal och skrottar kvar sen jag gjorde äppelpaj. Gjorde en sats äppelcidervinäger av dom

Recycle:
Jag har sparat alla kuvert som vi fått i brevlådan den här veckan. 12 stycken blev det. =( Vi eldar upp dom då dom inte får slängas i återvinningen. Vilket slöseri!! Funderar på om jag ska göra som Amy och vända på kuverten och använda dom igen när jag skickar brev. Fast jag skickar nästan aldrig brev så lite svårt att göra av med så pass många kuvert.

Rot:
Rosorna jag fick av maken när jag fyllde.
Alla tulpanerna jag fick av M och S när jag fyllde.
Tulpanerna jag fick av svärmor när jag fyllde.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...