måndag 28 mars 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Jag brukar ge bort påskpresenter istället för godis i familjen P:s ägg. I år fick alla matpresenter för att dra ner på antalet insaker. Mamma fick servetter och te med Mon Amie motiv/smak. Köpt på Iittala outleten. Maken fick en whiskey flaska (han samlar på whiskey). M fick två flaskor påsköl. L fick 3 paket mackaglass. S fick en burk med chai te.


Reduce:
Vi håller på och gör om i den lilla hallen. Förvaringen vi köpte som visade sig vara för stor blev bra ändå så en omförflyttning har det blivit.
2 tekannor gett till Erikshjälpen. Jag samlar på tekannor men har släppt på några av dom.
1 batteriladdare som inte fungerade lagt i elektronikåtervinningen (vi hade tre till).
6 påskägg lagt i återvinningen.
10 ++ påskfjädrar slängt. Dom hade sett bättre dagar och vi ville inte ha påskfjädrar alls i riset i år.
1 badbalja gett bort.
17 ungdomsböcker sålt på Tradera.
1 par av mina trosor som hade mer hål än trosa gett till Röda korsets deponi.
1 par av L:s strumpor som hade mer hål än strumpa gett till Röda korsets deponi.
4 kartonger som vi hade varsin och hade mössor, vantar, paraplyer och annat i lagt i återvinningen.
1 muffinsplåt gett till Erikshjälpen.
1 grodform gett till Erikshjälpen.
19 pepparkaksformar (jag har samlat på dom och släppt lite på min samling) gett till Erikshjälpen.
1 fritös gett bort (jag fick en ny när jag fyllde som friterar med luft istället för med olja så inget ut).
15 uppladdningsbara batterier som inte tog laddning lagt i batteriinsamlingen.
1 bok skickad som vinst till Therese (grattis igen).

Summa: 90 saker.


Reuce:
Alla uppladdningsbara batterier är uppladdade och igenomkollade om dom tog laddningen. Vi har gjort som rutin (inskrivet i almanackan) att vi ska kolla igenom dom en gång/månad för att slippa köpa engångs batterier.
Använde tygservetter på påskbordet.


Recycle:
Funderade på om jag ska (som om jag inte hade tillräckligt att göra) ska försöka fixa en sida där man kan gå in och söka på olika saker och se var dom ska sorteras. Det finns såna sidor, min kommun t ex har en sån sida. Dom tar dock bara upp saker man kan slänga på återvinningen och inte sånt som man kan slänga i komposten. I vissa komposter (inte i våran bruna tunna där får bara matavfall slängas eftersom det blir biogas) kan man slänga t ex bomull, loofah svampen och tandborstar i bambu.Vi har även en burk där vi lägger saker som ska eldas. Använda tändstickor, ätpinnar, blompinnar och grillpinnar t ex. Fönsterkuvert lägger vi också där. Fönsterkuvert får inte läggas i pappersåtervinningen. Det blir extremt mycket kuvert, den här veckan ska jag spara alla kuvert vi får och räkna igenom hur många det blir.

Rot:
Den stora fina porslinsblomman som satt runt det gamla vardagsrumsfönsret är lagd i komposten. När vi böt fönster fick vi ta bort den och plantera om den. Vi använde pinnar som en slags spaljé. Den ville aldrig riktigt ta sig efter det tyvärr. Innan blommade den flera gånger/år med ca 50 blomklasar varje gång.
En av pelargonerna som inte överlevde vintervilan.
Jag har även sorterat ut dom tulpanerna som såg ledssna ut från buketten jag fick av S, buketten jag fick av M och buketten jag fick av svärmor. Jag kombinerade alla buketter till en efteråt.


1 kommentar:

Therese sa...

Vill bara tacka återigen! Den kom med posten idag!😀

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...