måndag 21 mars 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Nappade inte på erbjudandet om gratis tidningar. Den ena tidningen var Runners world.
Skaffade digital bonuscheck på ICA istället för den i pappersform som jag haft tills nu. Mailat Ica och bett om att jag inte ska få tidningen Buffé i pappersformat längre (den finns att läsa på nätet).

Reduce:
Rensade igenom pappershögslådan i hallen och la alla kvitton i en plåtburk. Jag fick även för mig att jag skulle rensa igenom allt påskpynt en vecka innan jag ens skulle börja pynta. På kontoret har vi en liten bokhylla som det står ungdomsböcker i. Alla andra böcker är genomrensade flera gånger om men inte den hyllan - förrns nu vill säga. Nu står det inte en liten hylla där längre. Syrummet är rejält genomrensat. Alla lådor i skrivbordet är tomma och en hylla är numera också tom.
18 papper lagda i återvinningen (gamla tidningsurklipp, recept som jag inte lagat/inte kommer att laga mm).
8 påskpynt uppeldade (ljus) eller lagda i återvinningen (kort som barnen P gjort).
8 ungdomsböcker gett till Erikshjälpen.
2 krukor som läckte som jag gjorde till L för flera år sen av tomma cdfodral slängt.
3 andra böcker gett till Erikshjälpen.
4 kuddar som jag sparat för att ha fyllningen i gett till Röda korsets deponi.
12 glasburkar som jag sparat för att göra salvor i/haft att smälta stearin i lagt i återvinningen.
50 ++ tygbitar, gamla lakan, slitna jeans, slitna handdukar, slitna tights sparade till kommande syprojekt gett till Röda korsets deponi.
1 påse med vetekorn skänkt bort (har alla vetekuddar vi behöver och släkten med).
2 almanackor som jag sparat för att använda bilderna till pyssel (den ena var från 2012 och den andra från 2013 och inga bilder var använda) lagda i återvinningen.
1 tangentbord och 1 datamus lagt i elektonikåtervinningen. Båda var helt döda och vi hade en extra uppsättning sparad sen en gammal annan dator.
4 handdukar lagt i Röda korsets deponi.
6 sparade aluminiumfolie bitar lagt i återvinningen (använder bes wrap som skydd på skålar).
2 glasburkar med snäpplock (tyckte dom hade fel storlek) gett bort.
1 pokemon pärm med över 200 bilder och 23 plastfickor sålt på Tradera (utgångspris 20 kronor såld för 313 kronor).
36 dragkedjor gett bort.
1 av mina trosor som hade mer hål än trosa lagt i Röda korsets deponi.
1 av L:s strumpor som hade mer hål än strumpa lagt i Röda korsets deponi.
Två av mina byxor gett till Myrorna (jag köpte ett nytt par så 1 ut). Jag har massor med byxor men jag kan bara använda tre par. Två mysbyxor och en vardagsbyxa. Byxor är jättesvårt att hitta begagnat i min storlek med resår i midjan därför kapitulerade jag och köpte ett par. Så två av alla byxor som jag inte använder ligger nu hos Myrorna.
1 hallgarderob slängd på tippen. Den har legat ute som skänkes i flera veckor nu men ingen nappade. Vi passade då på att kolla igenom alla lådor i garderoben och byta ut dom som var trasiga från linneskåpet (likadan garderob). Lite handdukar sorterades ut och lite omförflyttning gjorde att:
2 lådor från linneskåpet slängt på tippen.
4 badlakan gett till Röda korsets deponi.
2 gardiner gett till Röda korsets deponi..

Summa: 394 saker.



Reuce:
I omklädningsrummet har vi en sittbänk (gjord av en gammalt blombord för 20 år sen). Den är bra att sitta på men vårat lager av hudcremer och andra hygienartiklar som är för stora för badrumsskåpet som sitter på väggen står också på bänken. För att snygga till det lite ville vi skaffa en förvaringsbänk och en stol istället. En förvaringsmöbel är köpt begagnad (vad annars) men lite felräkning gjorde att den är alldeles för stor för omklädningsrummet. Vi håller nu på och klurar på var vi ska ställa den. Vi har flera olika alternativ (där vi redan har en annan förvaringsmöbel idag) - fortsättning följer.
När jag städar toaletterna använder jag en trasa till själva stolen och en schots brite svamp till tvättställ och badkar. Använde rättare sagt för nu använder jag en del av en loofah svamp som jag köpte för 25 år sen och skulle skrubba mig med innan dusch (gjorde kanske ett halvår för 25 år sen sen har den legat tills jag kommer på den och använder den en gång/halvår kanske). När den är slut hamnar den i komposten och jag skär av en ny bit av min svamp.
När vi slängde hallgarderoben återvann vi lådor från den för att ersätta trasiga lådor i linneskåpet.

Recycle:
Batterier tänkte jag sikta in på mig den här veckan. Vi har uppladdningsbara batterier men köper vanliga batterier som man slänger också. Det gör vi för när man vill ha ett batteri vill man oftast ha det nu. Uppladdningsbara batterier har en förmåga att ladda ur sig i lådan. Vi skulle behöva komma på en rutin där vi kollar/laddar batterierna en gång/ vecka eller månad så vi slipper använda engångsbatterier.

Rot:
En bukett med tulpaner som jag fick gratis av ICA för två veckor sedan.
En amaryllis som jag fick av min morfar i julas.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...