onsdag 9 mars 2016

Veckans sparade pengar

En kort lista igen. Jag köper fortfarande aldrig mat när jag jobbar utan har alltid med matlåda. Det är nu infört på gör jämt för att spara pengar listan.

1 Vi hade slut på mjölk så maken gjord en liten extrahandling medans L var på ridning.
Han passade då på att handla lite gratis med. Pålägg (vann en årsförbrukning), tvål (böt till mig mot pålägg) och Felix färdigrätt (hade tillräckligt många poäng).

2 Maken har fixat gratis biljetter till allt för sjön mässan i helgen till sig själv och till M.
3 Maken har 15 dagars handlat på ICA. Det gick på 772,79 kronor. Det är då mat som ska räcka i 15 dagar + det som är billigast på ICA. I den summan ingår 3 paket mackaglass som är L:s favoritglass. L har fyllt år och jag gjorde en mackaglass tårta.
4 Han gratishandlade då en burk med tikki massala grytbas från Kelda (buzzador), qourn (vann) och en bukett tulpaner (ICAs gratisvara till oss den här veckan).

5 Kaffekannan till kaffebryggaren gick sönder (lågprisbryggare så finns inga nya kannor att köpa till) vi köpte ingen ny utan använder kaffepressen som vi köpte begagnad för kanske ett år sen. Den ingick i ett set men en tepress som min mamma som älskar te fick.
6 L älskar havrebollar. När vi köper kaffebröd på det ekologiska konditoriet vill hon alltid ha en havreboll. 12 kronor kostar den. Jag har bakat egna ekologiska havrebollar (jag använde bara ekologiska ingredienser) 34 stycken blev det. Kostnad: ungefär 12 kronor. Besparing: 33 havrebollar. Hon fick dom som överaskning till fikat när hon fyllde år.

 7 Lagat tre örngott som gått sönder.

8 Lampan i omklädningsrummet gick sönder. Vi tog lampan som satt på toaletten och satte i omklädningsrummet. På toaletten satte vi en lampa (som egentligen är en sänglampa) som jag önskade mig och fick i present för kanske 2 år sen (makens startsträcka är väldigt lång, just i det här fallet var det bra). Den var tänkt att den skulle sitta på toaletten men har bara legat i makens att göra hög sen jag fick den.
9 L är med i Ronald Mac Donald klubb. Hon är 13 år nu så sista presenten därifrån var valfri meny upp till 70 kronor. När man fyller år får man välja mat. L valde MacDonalds (rimmar dåligt med zero waste och sparsamhet men får man välja mat så får man). Värdechecken var meny upp till 70 kronor, hennes qp med milkshake istället för dricka (L dricker inte läsk) kostade 76 kronor, men dom drog av värdechecken så vi behövde bara betala 6 kronor för L:s mat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad är det för recept på havrebollarna? Kan du inte dela med dig av det? :)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...